Mies odotti tilaamaansa sähköautoa kolme vuotta – ilo loppui alle 48 tunnissa

Omistaja hehkuttaa sähköautoaan, vaikka suunnitteleekin vaihtavansa sen toiseen. Rivianin asiakaspalvelulle hänellä on tarjota lähinnä risuja.

Yhdysvaltalainen Chase Merrill tilasi Rivian R1S -sähköauton alkuvuodesta 2020. Pitkä odotus palkittiin taannoin, kun hän viimein vastaanotti metsänvihreän maasturinsa. R1S on kokonaan katettu maasturiversio R1T-avolavasta.

– Olin kuherruskuukausivaiheessa. Se on uskomaton auto, ja ajettavuus on jotain, mihin en ole ikinä törmännyt, 24-vuotias mies hehkutti Business Insiderille.

Kuherruskuukauden kesto jäi kuitenkin pahasti vajaaksi, sillä alle 48 tuntia auton vastaanottamisesta Chase oli autonsa kanssa ongelmissa, ja tuliterä sähkömaasturi makasi hinausauton lavetilla.

Etenemiskyvyn puute yllätti

Adirondack-vuoristossa New Yorkin osavaltion pohjoisosissa asuva mies oli halunnut kokeilla maasturinsa hehkutettua etenemiskykyä auraamattomalla pikkutiellä. Alkuun kaikki meni loistavasti, mutta noin 70-senttinen lumivalli oli autolle lopulta liikaa.

– Olin nähnyt Rivianin mainoksia, joissa auto etenee lumessa hyvin helponnäköisesti, joten olin aika pettynyt, hän kuvailee tuntemuksiaan.

Vielä tässä vaiheessa Chase ei tiennyt, että isompikin pettymys olisi luvassa.

Kinoksiin juuttuneen auton irrottaminen on arkipäivää syrjäisellä vuoristoseudulla asuvalle Chaselle, mutta tällä kertaa kaikki ei mennyt putkeen.

Vahinkopainalluksesta iso lasku

Chase istui kuljettajan paikalla ja yritti heijata autoa irti hangesta, mutta onnistui vahingossa kytkemään päälle hätätilanteisiin tarkoitetun toiminnon, jonka tarkoituksena on pysäyttää auto, jos se sattuisi liukumaan alas jyrkkää rinnettä. Auto jämähti niille sijoilleen, eikä hän keksinyt, kuinka toiminto kytketään pois päältä. Ohjekirjaan turvautumisen sijaan hän soitti Rivianin asiakaspalveluun.

Asiakaspalvelijakin nosti kätensä pystyyn, ja ainoaksi vaihtoehdoksi tarjottiin auton hinaamista huoltoon. Kyse ei tosin ollut mistään helposta pikkukeikasta, sillä hinausauton tilaaminen syvälle vuoristoon on kallista puuhaa. Chase saikin hinausfirmalta yli 2 000 dollarin laskun.

Sittemmin kävi ilmi, että vahingossa aktivoitu hätätoiminto olisi ollut kytkettävissä pois päältä yksinkertaisella resetoinnilla. Asiakaspalvelussa tätä ei vain osattu hänelle kertoa.

Kulut korvattiin vasta median yhteydenoton jälkeen

Rivian ei alkuun suostunut hyvittämään kuin huoltokustannukset, mutta Business Insiderin otettua valmistajaan yhteyttä, taipui se Chasen vaatimukseen hinauskulujenkin korvaamisesta.

Artikkeli jatkuu videon alla.

Rivianin mukaan auto toimi tilanteessa juuri niin kuin sen on tarkoituskin toimia, jos auto on liukumassa vaarallisesti alas rinnettä.

Yhtiö aikoo silti ottaa Chasen kokemuksista opikseen, ja ehkäpä selkeyttää toiminnon poiskytkemistä.

– Otamme tämän palautteen lahjana. Se on hyvää tietoa, jolla voimme kehittää tuotettamme, Rivianin ohjelmistokehityksestä vastaava johtaja Wassym Bensaid kertoi Business Insiderille.

Auto vaihtoon?

Chasen vastoinkäymiset eivät kuitenkaan loppuneet aivan vielä.

Kun hän sai autonsa takaisin huollosta, oli sen näytöllä ilmoitus "kriittisestä virheestä" ja käsky viedä auto korjaamolle. Ongelma saatiin lopulta ratkaistua ilman huoltoreissua, mutta Chasen mukaan asiakaspalvelussa ei tälläkään kertaa onnistuttu.

– Asiakaspalvelun asenne on koko ajan ollut se, että kyllä Rivianin omistajan täytyy tällaisista selvitä ihan ongelmitta. Heidän mielestään nämä ovat vain pikkujuttuja, mutta minulle nämä eivät ole pikkujuttuja.

Chase arvelee, ettei hänen kärsivällisyytensä riitä uudehkon startup-yhtiön asiakkaana olemiseen.

– Auto on ihan supervakuuttava ja toivon, että yhtiö pärjää. En kuitenkaan taida olla sopiva henkilö early adopteriksi, Chase totesi viitaten innovaatioiden varhaiseen omaksumiseen.

Lue myös:

    Uusimmat