Naisryhmä haluaa uuden kalenterin avulla näyttää, ettei kauneus lopu lapsen syntymään. – Tämä on monelle itsetunnon ja omankuvan vahvistamista ja oikeastaan hyvässä porukassa toteutettua hauskanpitoa, kertoo Janni-Mari Åström, kalenteri-idean toteuttaja ja äiti.
Elähtäneet kotirouvat.
Sanaparista eivät ihan ensimmäiseksi tule ensimmäiseksi mieleen rohkeat, ihanat naiset. "Elähtäneet kotirouvat" on kuitenkin uuden, sensuellin hyväntekeväisyyskalenterin nimi.
Idea kalenteriin lähti sosiaalisesta mediasta, jonka avulla koko projekti on toteutettu.
– Kuulun Facebook-ryhmään, jossa on yli 18 000 ihmistä, ja olen siellä suhteellisen aktiivisena. Ryhmä on tarkoitettu vanhemmille ja vanhemmiksi haluaville, mutta jostain syystä eräs henkilö muutama kuukausi sitten sanoi jotenkin näin: "no, ei kukaan lehti nyt mitään elähtäneitä kotirouvia ota kuvattavakseen". Siinä se sitten oli! Se särähti korvaan jotenkin niin pahasti, koska mielestäni äidit ovat upeita eivätkä todellakaan mitään elähtäneitä. Tein sitten vähän kieli poskessa ehdotuksen, että mammat, tulkaapas Jyväskylään minulle kuvattavaksi, näytetään, että kyllä meistä riipputisseistä ja raskausarvista huolimatta saadaan upeita kuvia, sillä jokainen on kaunis, eikä kauneus lopu lapsen synnyttyä, kertoo Janni-Mari Åström, kalenteri-idean toteuttaja ja äiti.
Kieli poskessa tehty ehdotus lähti niin sanotusti lapasesta. Halukkaita oli yhtäkkiä yli 40.
– Siinä vaiheessa tajusin, etten voinut yksin kuvata moista määrää. Haalin valokuvaajat kasaan ja lähdettiin suunnittelemaan.
Kalenteria varten naiset on jaoteltu 3-5 henkilön ryhmiin. Jokainen on saanut alusta asti suunnitella, millaisessa kuvassa itse haluaa olla.
– Tätä minä halusin. Monet ovat olleet vuosia kotona, joten heissä asuu varmasti palo olla muutakin kuin äiti. Tai ainakin, jos omasta itsestäni puhun, niin olen muun muassa äiti. Se ei ole koko minuus, Åström sanoo.
"Haluamme auttaa parhaamme mukaan"
Naisryhmä haluaisi kalenterin avulla näyttää, ettei kauneus lopu lapsen syntymään: äiti on kaunis, seksikäs ja ennen kaikkea edelleen nainen. Monelle mallille kuvattavaksi tuleminen on henkilökohtainen näytön paikka.
– Jollain tavalla itsensä voittamista ja uudessa valossa itsensä näkemistä. Kiireisen arjen keskellä lapsia hoitaessa sitä saattaa hälventyä kuva siitä, mikä itse on. Meitä on ikähaarukassa 20–40, ja olemme todella erikokoisia. Se on hienoa, että kaikenkokoiset ovat lähteneet kalenteriin myös, Åström kuvaa
– Tarkoitus on kuitenkin sama kuin mitä idealla alun perin tavoittelin: pitää hauskaa, laittautua, poseerata kameran edessä ja tehdä siinä samalla hyvää!
Osa kalenterin tuotosta jaetaan hyväntekeväisyyteen – 40 prosenttia Sylva ry:lle ja 40 prosenttia ensi- ja turvakodeille. Äitiprojektissa tuntui Åströmin mukaan luontevalta, että avustus menee kohteisiin, jotka ovat lähellä äitien sydämiä
– Lisäksi osasta kalenteriin osallistuvista äideistä on omakohtaista kokemusta muun muassa perheväkivallasta. Ensi-ja turvakotien rahoitusta on lähiaikoina myös leikattu, joten haluamme auttaa parhaamme mukaan!
"Kuvan sisältö jääköön arvoitukseksi"
Kuvattuna oleminen opetti myös rikkomaan omia rajoja. Moni on nähnyt itsensä uudessa valossa.
– Tämä on monelle itsetunnon ja omankuvan vahvistamista ja oikeastaan hyvässä porukassa toteutettua hauskanpitoa! Meillä on äärettömän taidokkaat ja mahtavat mammat mukana, joten jokainen on pääsyt näyttämään kyntensä, oli se sitten sponsorien hankintaa, meikkausta, kuvauksen ideointia, mitä tahansa! Tämä on tällainen hyvän mielen projekti rautaisten mammojen kanssa, Åström kuvailee.
Jännittikö kameran edessä oleminen?
– Ainahan se jännittää. Varsinkin, kun sitä ei ole usein tehty. Itse olen ollut kuvattavana muutamia kertoja, mutta meillä on mukana sellaisia naisia, jotka nyt ensi kertaa koko elämänsä aikana astuvat kameran eteen, mikä on ihan mahtavaa!
Åström itse on kalenterin joulukuun kuvassa. Teemaksi kuvaan on valittu lahjapaketit.
– Kuvan sisältö jääköön vielä arvoitukseksi. Lisäksi olen tammikuussa, joka on villaa täynnä! Ja heinäkuussa, jossa näkyy vähän paljasta pintaa, Åström vihjaa.
Kalenterista uutisoi ensimmäisenä Keskisuomalainen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.