Uudet Audit voivat kommunikoida liikennevalojen kanssa kahdessa saksalaiskaupungissa sekä noin 10 000 risteyksessä Yhdysvalloissa.
Kaikissa viime kesän jälkeen valmistetuissa Audeissa oleva vehicle to infrastructure (V2I) -teknologia mahdollistaa auton ja liikennevalojärjestelmien välisen kommunikoinnin.
Audi on testannut toimintoa aiemmin kotikaupungissaan Ingolstadtissa, mutta nyt siitä pääsee nauttimaan myös huomattavasti suuremmassa Düsseldorfissa.
Düsseldorfissa on noin 600 liikennevalo-ohjattua risteystä, mutta alkuvaiheessa Audit osaavat jutella vajaan kolmanneksen kanssa. Kuitenkin jo kesään mennessä autot saavat dataa noin 450 risteyksestä.
Mitä hyötyä?
Toiminto tarjoaa kuljettajalle kahdenlaista informaatiota.
Ensinnäkin auto osaa kertoa kuljettajalle, millä nopeudella hänen tulisi ajaa, jotta hänen ei tarvitse pysähtyä seuraaviin liikennevaloihin. Järjestelmä myös tietää, milloin valo vaihtuu vihreäksi, mikä vähentänee malttamattomuutta ratin takana.
Audin mukaan niin sanottuun "vihreään aaltoon" pääseminen tekee ajamisesta paitsi miellyttävämpää ja vähemmän stressaavaa, auttaa se myös pienentämään polttoaineenkulutusta jopa 15 prosentilla.
Kaksisuuntainen järjestelmä
Audin järjestelmä toimii myös toiseen suuntaan. Autot nimittäin osaavat kerätä tietoa risteyksistä ja välittää sitä kaupungin liikenteenohjauskeskukseen, joka puolestaan pystyy hyödyntämään dataa optimoidessaan liikennevalojen toimintaa.
Audi esitteli teknologiaansa ensimmäisen kerran vuonna 2016 Las Vegasissa. Sittemmin sitä on hyödynnetty Ingolstadtin ja Düsseldorfin lisäksi noin 10 000 risteyksessä Yhdysvalloissa.
Lähde: Audi
Lue myös: Menikö Audin tuotesijoittelu uudessa Avengers-leffassa ihan reisille? Valmistajan mukaan ei