Eikö stop-merkki tarkoitakaan pakollista pysähtymistä? Teslat aiheuttavat taas sydämentykytyksiä viranomaisille

Yhdysvalloissa liikenneturvallisuusviranomainen NHTSA on puuttunut Teslan automaattiohjausavustimen toimintaan. Aiheesta kertoo uutistoimisto Reuters. Tesla on luvannut päivittää kymmenientuhansien autojensa ohjelmiston poistaakseen niistä toiminnon, jonka käyttäminen voisi johtaa lakien rikkomiseen.

Yhdysvalloissa vajaassa 60 000 Teslassa olevan Full Self-Driving -järjestelmän (FSD) betatestiversio mahdollistaa auton ajaa lähes täysin itsenäisesti, mutta vain kuljettajan valvonnassa.

Vielä testivaiheessa olevassa järjestelmässä on kuitenkin ominaisuus, jonka vuoksi auto ei välttämättä pysähdy stop-merkin kohdalla, vaan ajaa risteyksen läpi hitaalla nopeudella, mikäli muuta liikennettä ei ole. Toiminto aktivoituu vain alle 9 tuntikilometrin nopeuksissa.

Toiminto on ristiriidassa joidenkin osavaltioiden lakien kanssa, sillä kuten Suomessakin, on Yhdysvalloissakin yleistä, että stop-merkille on pysähdyttävä, vaikkei muuta liikennettä olisikaan havaittavissa.

Myös liittovaltion lakien kerrotaan kieltävän sellaisten autojen myynnin, joissa on ominaisuuksia tai toimintoja, jotka voivat aiheuttaa tarpeetonta vaaraa.

Yksinkertainen takaisinkutsu

Uutistoimisto Reutersin mukaan NHTSA on määrännyt tapauksen tiimoilta "takaisinkutsun", joka koskee FSD-järjestelmällä varustettuja Tesloja mallista ja iästä riippumatta. Takaisinkutsu on lainausmerkeissä siksi, että ongelma tullaan korjaamaan verkon yli tehtävällä ohjelmistopäivityksellä, joka ei vaadi auton viemistä huoltoon. Päivitys tullaan asentamaan yhteensä noin 54 000 autoon, joissa on FSD:n betaversio.

Toiminto ei ole ollut pitkään tarjolla, sillä se lisättiin vasta viime lokakuussa. Tesla kertoi tammikuun lopulla, ettei se ole tietoinen yhdestäkään onnettomuudesta, joka liittyisi kyseiseen ominaisuuteen.

Toinenkin vaaralliseksi katsottu ominaisuus roskiin

Viime vuoden lopulla Tesla joutui viranomaisten hampaisiin mahdollistettuaan pelien pelaamisen auton keskinäytöllä auton liikkuessa. Vaikka pelien pelaaminen vaatikin kuittauksen, että pelaaja on matkustaja, eikä kuljettaja, katsottiin sen aiheuttavan joka tapauksessa tarpeettomia riskejä.

Tesla suostuikin poistamaan ominaisuuden käytöstä keskusteltuaan asiasta viranomaisten kanssa.

Lähteet: Reuters, InsideEV's

Lue myös:

    Uusimmat