Huippuharvinainen 250 GT ”Tour de France” näyttäytyi ensimmäistä kertaa kansainväliselle harrastajajoukolle
Toukokuun kolmantena viikonloppuna Como-järven rannalle kokoontui joukko automaailman kansainvälistä eliittiä. Syynä oli jokavuotinen Concorso d´Eleganza Villa d´Este, jota moni kutsuu maailman eksklusiivisimmaksi autotapahtumaksi.
Keskiaikaisesta kardinaalin kesäasunnosta loistohotelliksi muutetun villan puutarhassa näyttäytyi joukko poikkeuksellisia autoja. Käsinpoimittuja klassikkoja, villejä menneisyyden konseptiautoja ja tapahtuman pääsponsori BMW:n esittelemiä tutkielmia. Lisäksi naapurissa, Villa Erbassa, järjestettiin teemaan sopiva autohuutokauppa, (myynnissä olleet 37 kulkuneuvoa vaihtoivat omistajaa muodollisella 27 miljoonalla eurolla).
Tänä vuonna Comolla tehtiin historiaa; Ajoneuvoksen tietojen mukaan koskaan aikaisemmin suomalaista autoa ei ole kelpuutettu näytteille tapahtumaan. Vuosikymmenien hiljaisuuden rikkoi vuosimallin 1957 Ferrari 250 GT Lwb Berlinetta Competizione, ystävien kesken "Tour de France", joka on kansainvälisen luokan harvinaisuus monella tavalla.
Ferrarin 250 –mallisarja on urheiluautomaailman kuohukermaa. Siihen kuuluvat niin maailman kalleimman keräilyauton maineessa ovat 250 GTO:t kuin ylelliset California Spyder –avomallit. Useimmat samaa mallitunnusta kantavat autot jakavat saman alustarakenteen ja Gioacchino Colombon suunnitteleman, korkealle kiertävän V-12 –moottorin vaikka teknisissä yksityiskohdissa onkin paljon varianssia. ”Tour de France” on liikanimi joka liitettiin 250 GT Berlinetta -malliin sen menestyttyä samaa nimeä kantaneessa autokilpailuissa. Mallia valmistettiin 1950-luvun lopulla yhteensä 77 kappaletta.
Suomalaisen Tour de Francen historia on poikkeuksellisen hieno; auto hankittiin valmistumisvuonna 1957 kotimaisista kilpa-autotalleista maineikkaimman, Scuderia Askolinin omistukseen. Sinivalkoiseksi maalattuna ja numerolla 11 varustettuna auto osallistui Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa useisiin autokilpailuihin ja niitti menestystä erityisesti Eläintarhan ajoissa.
Aktiivisia kilpavuosia Ferrarille kertyi vain muutama. Scuderia Askolinin kilpatoiminnan päätyttyä 250 päätyi parin välivaiheen kautta useaksi vuosikymmeneksi suomalaisen yksityishenkilön omistukseen, jonka aikana kilometrejä ei mittariin päässyt kertymään juuri lainkaan. Auto oli esillä 80-luvulla Espoon automuseossa ja vuosituhannen lopussa Moottoriurheilumuseossa mutta katosi sittemmin julkisuudesta.
Auton nykyinen omistaja on teettänyt 250:n konservoinnin alan parhailla ammattilaisilla ja mahdollisimman paljon vanhaa säilyttäen. Nykyinen maalikerros on ollut auton pinnassa jo useamman vuosikymmenen, sisustus on Ajoneuvoksen tietojen mukaan täysin alkuperäinen.
Villa d´Esten tapahtumassa auto keräsi paljon mielenkiintoa ja se noteerattiin kansainvälisessä mediassa näyttävästi.
Suomi-Ferrari on ollut viime syksystä näytteillä urheiluautovalmistajan pyhimmässä, Maranellon Ferrari-museossa osana ”California Dreaming” –näyttelyä. Tuo yksityiskohta kertoo kaiken tarvittavan auton asemasta ja haluttavuudesta. Toivoa sopii, että Scuderia Askolinin legendaarinen kilpuri ehtii vielä jossakin vaiheessa näyttäytymään kotimaiselle harrastajakunnalle.
Kutsumattomien onneksi Comolta otetut valokuvat ilahduttavat autoharrastajia ympäri maailmaa:
Suora linkki kuvaan harvinaisesta suomalais-Ferrarista tässä
Petrolicious-autoblogin kuvakooste esittelee näyttävästi Suomi-Ferrarin, kuva heti Lamborghinin vieressä
Classic Driverin kuvakooste tapahtuman hienoimmista hetkistä