Säiden armoille unohdettu Maserati 5000 GT Coupe saapuu pian huutokaupattavaksi. Ensisilmäyksellä karmeassa kunnossa olevan auton myyntihinnan kuitenkin arvioidaan nousevan jopa 700 000 dollariin.
Huutokauppakamari RM Sotheby's järjestää parin viikon päästä arvoautoihin keskittyvän tilaisuuden Yhdysvaltain Montereyssa.
Yksi tarjolla olevista helmistä on aivan ainutlaatuinen pala italialaista urheiluautohistoriaa, sillä tarjolle saapuu vuosimallin 1961 uniikki Maserati 5000 GT Coupe.
Auton huonoa kuntoa selittää se, että se on viettänyt viimeiset 50 vuotta Saudi-Arabian aavikolla vailla suojaa.
Auton tilasi italialainen skootteripohatta
Auton historia on vähintäänkin mielenkiintoinen. Iranin viimeinen shaahi, Mohammad Reza Pahlavi (1919–1980), oli automies henkeen ja vereen, eikä hänen varallisuudellaan ollut rajoja. Hän lähestyi Maseratia toiveenaan saada 450S-kilpa-auton V8:lla varustettu katuauto, ja italialaisvalmistaja tarttui nopeasti tuumasta toimeen.
Maseratin tuolloinen pääsuunnittelija, Giulio Alfieri, valitsi aihioksi 3500 GT Coupen ja ryhtyi vahvistamaan sen alustaa ja koria, jotta auto kestäisi huomattavasti tehokkaamman moottorin aiheuttaman rasituksen. 3500 GT:ssä oli vakiona 3,5-litrainen rivikutonen, joka tuotti mallista riippuen 217 tai 232 hevosvoimaa. 450S:n moottorista koneja saatiin irti yli sata enemmän.
2:29
Kaksi kertaa perus-3500 GT:tä kalliimpi 5000 GT Coupe esiteltiin ensi kerran Torinon autonäyttelyssä marraskuussa 1959. Auto kiinnitti raharikkaiden huomion, ja Maserati valmistikin 5000 GT:tä yhteensä 34 kappaletta ennen kuin tuotanto päättyi vuonna 1965.
RM Sotheby'sin huutokauppaan saapuva auto on järjestyksessään kahdeksastoista 5000 GT, ja se valmistui heinäkuussa 1961. Auton tilasi itselleen italialainen Fernando Innocenti, joka tunnetaan myös legendaaristen Lambretta-skoottereiden isänä.
Tuotannon aikana moottorin kokoa ja tehoa hilattiin hieman ylöspäin, ja tämän yksilön virallinen hevosvoimalukema onkin 340. Autossa on myös levyjarrut kaikissa neljässä nurkassa toisin kuin aivan ensimmäisissä yksilöissä.
Tämän kyseisen 5000 GT:n ainutlaatuisuutta alleviivaa vielä entisestään se, että kyseessä on ainoa torinolaisen korimuotoilija Ghian viimeistelemistä yksilöistä.
Puoli vuosisataa aavikon armoilla
Auto oli ennen hylkäämistään useiden varakkaiden italialaisten omistuksessa, mutta päätyi lopulta Saudi-Arabiaan, jossa se vietti seuraavat 50 vuotta aavikolla vailla suojaa. Kun auton 1970-luvulla ostanut ja säiden armoille jättänyt Rubayan Alrubayan menehtyi joitain vuosia sitten, jäi auto vaille omistajaa. Saudiviranomaiset olivat aikeissa romuttaa auton, mutta se onnistuttiin pelastamaan viime hetkellä.
Auton mittarissa on ainoastaan 15 000 kilometriä, joten esimerkiksi moottorin voi odottaa olevan vielä hyvässä kunnossa kaiken hiekan, ruosteen ja pölyn alla. RM Sotheby'sin mukaan auto on uskomattoman kokonaisessa kunnossa, eikä sitä ole koskaan vandalisoitu tai purettu. Kaikki vauriot ovat peräisin vuosikymmenien seisonnasta.
Kuten artikkelin yläpuolella olevalta videolta on nähtävissä, vaatii 500 000–700 000 dollarin hintahaarukkaan arvioitu auto runsaasti työtä ennen kuin sen saa palautettua alkuperäiseen loistoonsa. Entisöityinä tavallisetkin 5000 GT:t ovat kuitenkin pyörineet miljoonan dollarin nurkilla, joten haaste lienee monelle mieleinen.
Lähde: RM Sotheby's, Automobile