Kultainen 60-luku; jo silloin Chevy toi ensimmäisen kerran Corvetteen Z06-paketin tarjoamaan asiakkailleen enemmän urheilullisuutta. Vetten ominaisuudet ovat tulleet noista ajoista nykypäivään, ja jo perusauto tarjoaa nykyään täyden vastuksen mille tahansa urheiluautolle.
Z06 on silti säilyttänyt paikkansa mallistossa. Se on Vette-klaanille yhtä maaginen kirjainyhdistelmä kuin GTI on VW-leiriläisille tai GT3 kaikille 911-Porschen ystäville.
Ja hyvä niin, sillä autossa on jotain maagista. Seitsemännen sukupolven Corvette otti ison harppauksen eteenpäin edeltäjäänsä verrattuna, ja askelmerkit ovat olleet vähintään yhtä isot myös Z06:n kohdalla. Se on yhtä kotonaan niin radalla kuin kadullakin.
Teho/hintasuhteessa Vette on ollut aina omaa luokkaansa. Z06:ssa on tehoa 659 hevosvoimaa, mikä on suurinpiirtein saman verran kuin Ferrari FF:ssä tai McLaren 650S:ssä. Vertailun vuoksi 911-Turbossa on S-versionakin ”vain” 560 heppaa.
Ja tämä teho on tarjolla rapakon takana 79 000 dollarilla. Tarjous on käsittämätön.
Tykkäsimme
- suorituskyvystä
- ajettavuudesta
- vastineesta rahalle
Emme tykänneet
- keskialueen ohjaustuntumasta
- moottorista
MIKÄ Perus-Corvetteä askeleen kilpa-automaisempi versio. Vielä kilpurimaisemman autosta saa Z07-paketilla.
KENELLE Vette on ikoni, ja perusversion tapaan myös Z06 on sen tarjoamaan suorituskykyyn nähden suorastaan halpa – ainakin järkevissä autoilumaissa. Jenkeissä lysti kustantaa 79 000 taalaa. Saksassa Z06:n hinnat alkavat noin 100 000 eurosta. Saman suorituskyvyn tarjoavat 911 Turbo tai 458 Italia ovat tuplaten kalliimpia.
AJETTAVUUS Mistä tunnistaa erinomaisen urheiluauton? Siitä, että se tarjoaa myös keskivertokuskille kunnon kyydit turvallisesti. Z06 on uskomattoman vakaa ja loogisesti käyttäytyvä – ja mikä tärkeintä, pitoa on käsittämättömästi ja jarrut ovat erinomaiset. Oman hauskuutensa ajoon tuo muhkeasti mörisevä V8, jonka äänimaailma on ehtaa Amerikkaa. Automaatti toimii salamannopeasti mutta myös todella pehmeästi.
SUORITUSKYKY GM:n itse kehittämän 8-portaisen automaatin avulla Z06 sinkoutuu satasen vauhtiin 3,2 sekunnissa, manuaaliversio tarvitsee kaksi kymmenystä kauemmin. Urheilullisuus on siis kohdallaan, mutta myös taloudellisuus on kunnossa. Kun kaasua käytetään maltillisesti, älyelektroniikka kytkee puolet sylintereistä pois käytöstä. V4-moodissa kulutus pysyy maltillisena.
TILAT Ohjaamo on mitoitettu jenkkivartalolle, ja 425-litrainen tavaratila on urheiluautoluokassa maxikokoa.
MALLISTO Vakioautossa on 7-vaihteinen manuaali, automaatin saa lisähintaan. Korin voi valita perinteisen coupén lisäksi nyt myös avonaisena – tai pelkästään poistettavalla kattopalalla. Enemmän aikaa radalla viettäville tarjotaan Z07- pakettia, johon kuuluu mm. Michelinin Pilot SuperCup 2 -puolisliksit sekä Brembon keraamiset/hiilikuitujarrulevyt.
Chervolet Corvette Z06
Moottori 6 162 cm3 mekaanisesti ahdettu V8
Teho 485 kW (659 hv) / 6 400 r/min
Vääntö 881 Nm / 3 800 r/min
0–100 km/h 3,4 s
Huippunopeus 315 km/h
EU-kulutus 12,4 l/100 km
CO2-päästöt 292 g/km
Mitat pituus 4 518 mm, leveys 1 965 mm, korkeus 1 235 mm, akseliväli 2 710 mm, omamassa 1 598 kg
Tavaratila 425 l
---
Tämä koeajoartikkeli on julkaistu alunperin Teknavin bulletin-julkaisun numerossa 3/2015.