Tähän Corvetteen ei laitettu edes radiota, mikä kertoo autosta kaiken olennaisen – superharvinainen Stingray ZL-1 voi rikkoa kaikkien aikojen hintaennätyksen

Yltiöharvinainen Corvette huutokaupataan. Myyntihinnan uskotaan lähentelevän kolmea miljoonaa dollaria, ja jopa kaikkien aikojen ennätys voi olla vaarassa.

Corvette on aina Corvette. Chevroletin periamerikkalainen urheiluauto on käsite jo itsessään, mutta nyt tarjolla on jotakin täysin poikkeuksellista.

Nimittäin tämä liekinpunainen Corvette Stingrayn ZL-1-avomalli vuodelta 1969. Huutokauppakamari Sothebyn kauppaaman kaunokaisen hinnaksi arvioidaan alustavasti jopa 2,6–3 miljoonaa dollaria.

Corvetten hintaennätystä pitää hallussaan L88 Coupe mallia 1967. Auto huudettiin vuonna 2014 hulppeaan 3,85 miljoonan dollarin hintaan. Nähtäväksi jää, pitääkö ennätys Phoenixissä 26. tammikuuta.

Muskelirauta steroideilla

Ainakin on varmaa, että rahaa palaa kasakaupalla. Kaikki on silti suhteellista. Ihan vakavalla naamalla voidaan puhua jopa automaailman Graalin maljasta.

Lainkaan liioittelematta Corvette ZL-1 on perin ainutkertainen yksilö. Tämä pätee niin suorituskykyyn kuin saatavuuteenkin. Tehdasvalmisteisia Corvette ZL-1-malleja kun tehtiin vuonna 1969 ainoastaan kaksi kappaletta. Tässä on niistä toinen – ja ainoa avomalli.

Laatu epäilemättä korvaa määrän, ja vieläpä runsaskätisesti: Corvette ZL-1 on muskelirauta kaikilla steroideilla. Aikanaan autoa pidettiin jopa kaikkien aikojen suoritusvoimaisimpana Corvettena.

Tästä saamme kiittää tuolloista General Motorsin urheiluautopomoa Vince Pigginsiä. Hän visioi yhtiön valikoimiin vakioauton normit täyttävän, urheiluauton voimilla varustetun katuvasaran.

Ja mikäpä olisi sopinut tehtävään paremmin kuin vastikään kolmanteen polveen ehättänyt, hain piirteitä kertaava Corvette Stingray. Vauhdin takeeksi valikoitui isolohkoinen ZL-1-mallinen alumiinimoottori, joka oli jo niittänyt mainetta muun muassa McLarenin kilpatallin palveluksessa.

Tämä 7-litrainen ja kahdeksanpyttyinen monsteri kehitti hillittömät 560 hevosvoimaa. Erikoisvalmisteinen kardaaniakseli ja erikoisvalmisteiset männät vauhdittivat vielä menoa.

Veekasi kahlittiin nokalle erityisesti vahvistettujen tukivarsien avulla. Takapyöriin suunnatusta voimasiirrosta vastasi M40-automaattivaihteisto – tai vaihtoehtoisesti kolmiportainen manuaalilaatikko. Nollasta sataan reipasteltiin neljässä sekunnissa. Kivaa siis piisasi, mutta vauhdilla on silti hintansa.

Hullunkallis lisäpaketti

Stingray-mallinen perus-Corvette maksoi tuon ajan taaloissa mitattuna 4 500 verran. No, ZL-1-paketti erikoisvalmisteisine heavy duty -jarruineen ja -jousituksineen edellytti vähintään kaksinkertaista taalapinoa.

Eikä pakettiin sisältynyt edes radiota, saati ilmastointia – kuulemma painonhallintaan liittyvien tekijöiden vuoksi… Voi tosin olla, että veekasin voimallinen soundi korvasi moiset puutteet.

Ainakin auton ensimmäisen omistaja John W. Maher otti voimanpesästä kaiken irti. Auton alkuperäinen 7-litrainen alumiinipakki kun kosahti jo syksyllä 1969.

Ikuinen ystävyys

Vihin supervoimaisesta Corvettesta Maher oli saanut GM:llä työskenneeltä tutultaan. Hän kiiruhti vaihtamaan omistamansa perus-Corvetten ZL-1-malliin joulukuussa 1968.

Toveruudesta tuli huomattavan pitkäkestoinen, sillä se jatkui lähes 40 vuotta. Niinpä vioittuneen moottorin tilalle ruuvattiin pian entistä ehompi alumiinimurikka.

ZL-1-mallinen moottori rakennettiin ja asennettiin paikalleen Chevroletin huolekkaassa valvonnassa. Talliruusuksi ei ajokki tämänkään jälkeen jäänyt.

Maher osallistui monaconpunaisella kaunokaisellaan jos jonkinlaisiin katu- ja ratarientoihin. Auto kunnostettiin perusteellisesti vuonna 2014.

Sen huolellisesta entisöinnistä vastasi arvostettu Corvette-ekspertti Kevin Mckay. Lopputuloksen perusteella mestari hallitsee ammattinsa.

Lue myös:

    Uusimmat