Corvette-mallistoon on tulossa ensin hybridi, mutta myöhemmin jopa täyssähköinen versio.
General Motors lanseeraa sähköistetyn Chevrolet Corvetten ensi vuonna. GM:n pääjohtaja Mark Reuss kertoi suunnitelmasta LinkedIn-postauksessaan.
Reuss ei paljastanut tarkemmin, mitä ”sähköistetty” tarkoittaa, mutta todennäköisesti kyseessä on lataushybridi. Reuss kertoi samalla, että joskus tulevaisuudessa Corvettesta on tulossa myös täyssähköinen malli.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
Lue myös: Automekaanikko meni liian pitkälle – tämä video sisältää niin törkeää materiaalia, että asiakas sai hyvityksenä uuden Corvetten
Mahdollisen lataushybridin nopea lanseeraus viittaisi siihen, että se perustuisi nykyiseen polttomoottorimalliin. Tällä hetkellä Corvettea myydään Yhdysvalloissa vain Stingray-perusversiona, jossa on 6,2-litrainen, 495-hevosvoimainen V8-moottori. Tehokkaampi, 670-hevosvoimainen versio on kuitenkin jo esitelty vaikkei se ole vielä ennättänyt myyntiin, kertoo CNN.
Edellisen Corvette-sukupolven tehokkain oli 755-hevosvoimainen ZR1-versio. Nähtäväksi jää, yltääkö lataushybridin teho samoihin lukemiin.
Myös neliveto?
Reussin Linkedin-postauksen ohessa on video, jossa Corvettella ajetaan lumessa. Auto sutii myös etupyörillään, eli lataushybridi saattaisi olla Corvetten perinteistä poiketen nelivetoinen.
Aikanaan tulevan täyssähköisen Corvetten Reuss kertoo perustuvan GM:n kehittämään Ultium-akkuun ja -alustarakenteeseen, jonka yhtiö julkisti kaksi vuotta sitten. Ultium-akkujen etuna on muunneltavuus: kennot voidaan pakata joko vaakasuoraan tai pystysuoraan kunkin ajoneuvon muotoilutarpeiden mukaan.
Aiemmin Ultium-akkujen kapasiteetiksi on kerrottu 50–200 kilowattituntia. GM:n sähköautojen perusrakenne mahdollistaa sekä etu-, taka- että nelivetoautot.
Vuoteen 2035 mennessä GM aikoo siirtyä valmistamaan vain lähipäästöttömiä autoja. Täyssähköautojen lisäksi ovi saattaa vielä olla avoinna polttokennoautoille.