Teknavi kävi Mallorcalla ajamassa TT Roadsterin. Selvitimme, onko ajamisen hauskuus säilynyt rättikaton tuomista lisäkiloista huolimatta.
Tykkäsimme
- Tasapainoisesta ajettavuudesta
- Laatuvaikutelmasta
Emme tykänneet
- Vaisuista pakoäänistä
- Rengasmelusta
Odotukset matkaan lähtiessä olivat korkealla, sillä hiljattain Suomessa ajettu TT:n kovakattoversio jätti vakuuttavan kuvan. Ainoa varsinainen moite tuli tunnepuolesta – riskejä kun on kartettu saksalaiseen tyyliin viimeiseen asti. Toisaalta juuri tämä seikka jättää tilaa avoversiolle, jossa äänet kuuluvat ja auringosta pääsee nauttimaan täysin rinnoin. Tai niin ainakin luulimme, sillä Mallorcalla toimittajia vastassa oli koko päivän kestänyt vesisade.
Emme kuitenkaan antaneet vesisateen lannistaa tunnelmaa, vaan suuntasimme vuorille, missä TT:n ajo-ominaisuudet pääsevät parhaiten oikeuksiinsa. Autossa käytetään täysin uutta Haldex-nelivetojärjestelmää, joka on sekä entistä nopeampi että se tarjoaa myös entistä enemmän hauskuutta ajoon. Jotain kertoo sekin, että lehdistötiedotteessa puhutaan hallitusta driftauksesta. Jätimme sen liukkaalla vuorenrinteellä kokeilematta, mutta myönnettäköön, että TT tuntuu taipuvan mutkiin edeltäjäänsä ketterämmin. Tavallisessa ajossa auto on aina etuvetoinen, mutta tarpeen tullen vetoa ohjataan myös takapyörille suhteessa 50:50.
Auringon tullessa esiin katon saa avattua kymmenessä sekunnissa ja se sulkeutuu samassa ajassa. Nopean kattomekanismin lisäksi TT tarjoaa mukavat oltavat viileämmässäkin ilmanalassa. Tuulen pyörteilyt eivät häiritse ja uusi niskatukilämmitin (1355 €) pitää pään alueen lämpimänä. TT Roadster onkin yksi parhaista ympärivuotiseen käyttöön soveltuvista avoautoista – etenkin nelivedolla varustettuna.
Suomeen tuontiohjelmaan kuuluu alkuvaiheessa ainoastaan yksi malliversio (2.0 TFSI Stronic Quattro). Kaksilitraisesta turbomoottorista on kutiteltu 230 hv ja sen jatkeena on aina neliveto ja Stronic-automaatti. Myöhemmin tarjolle tulee edullisempi perusversio (1.8 TFSI) sekä malliston yläpäähän TTS Roadster (310 hv). Dieselversio (2.0 TDI / 180 hv) ei ole näillä näkymin tulossa Suomeen olleenkaan.
Ajoimme suomalaisittain kiinnostavimman 2.0 TFSi -moottorin, joka tuntuu tehoihinsa nähden hämmästyttävän vikkelältä. Satasen rajapyykki tulee vastaan 5,6 sekunnissa ja huippunopeus on 250 km/h. Siitä on kiittäminen paitsi onnistunutta voimalinjastoa myös auton verrattain kevyttä omapainoa. Nelivetoinen ja automaattivaihteinen auto painaa 1500 kiloa, kun kovakattoinen versio on vielä 80 kiloa kevyempi.
Kilpailijoina voi pitää esimerkiksi BMW:n Z4:sta ja Porsche Boxsteria. Ajettavuudeltaan Audi on selvästi parempi kuin BMW, joskaan se ei yllä aivan keskimoottorisen Boxsterin tasolle. Hinnaltaan TT on odotetusti konsernisisartaan edullisempi, mutta lähtöhinta 62 508 euroa on paljon rahaa. Siihen kun laitetaan vielä pakolliset lisävarusteet, nousee hinta jo helposti samalle kymmenluvulle Boxsterin (alk. 78 763 €) kanssa.
Audi TT Roadster
Hinta 62 508 €
Suomeen keväällä 2015
Malli 2.0 TFSI Quattero Stronic
Moottori 1968 cm3, 4-syl., bensa, turbo
Vaihteisto 6-vaiht., aut.
Teho 169 kW (230 hv) 4500–6200 r/min
Vääntö 370 Nm / 1600-4300 r/min
0-100 km/h 5,6 s
Huippunopeus 250 km/h
Keskikulutus 6,7 l / 100 km
CO2-päästöt 154 g/km
Mitat pituus 4180 mm, leveys 1832 mm, korkeus 1355 mm, akseliväli 2510 mm, omamassa 1500 kg
Tavaratila 280 l