Giulia hurmasi Teknavin jo tehokkaana Quadrifogliona, mutta varsinainen menestys ratkaistaan muilla moottoriversioilla. Ensituntuma 180-heppaisesta dieselistä luo lisää uskoa Alfan mahdollisuuksiin.
Tykkäsimme
- ohjauksesta
- tasaisesti ja vahvasti vääntävästä dieselistä
- jousituksesta
Emme tykänneet
- automaatin toiminta vähän töksähteli
- mallisto aluksi melko kapea
Hinta alk. 43 490 €
Testiauto n. 50 000 €
Kapeahko mutkatie kiemurtelee peltojen keskellä kuin se kuuluisa lehmänpolku. Giulia taittuu notkeasti ja herkästi kurveihin. Ohjaus on nopea, ratti kääntyy laidasta laitaan 2,3 kierrosta. Hyvän ja tarkan ohjauksen ansiosta auto imeytyy lähes kuin itsestään mutkayhdistelmästä toiseen. Tarkkaa ajettavuutta auttaa se, että edessä on päällekkäiset kolmiotukivarret, takana luotetaan puolestaan monivarsituentaan. Alfan paluu takavetoisiin tässä kokoluokassa lämmittää kaikkia ajamisen ystäviä.
Giulia on myös kohtalaiset kevyt, ja sen tuntee tien päällä. Meno on kevyttä, auto kääntyy takavetoisen herkästi. Painonjakauma on 50:50, ja tarpeetonta painoa on pudotettu valmistamalla useita komponentteja keveistä materiaaleista; mm. kardaani on hiilikuitua kaikissa malliversioissa. Rakenteissa on myös paljon alumiinia.
Alusta ja kori ovat myös erittäin jäykät, jonka tuntee senkin mutkateillä. Ja sporttisista geeneistä huolimatta meno on myös erittäin mukavaa. Jousitukseen on rakennettu pehmeyttä. Juuri näin homman pitääkin toimia. Ero raskaaseen ja melko kömpelöön 159:ään on melkoinen.
Ensituntumat 180-heppaisesta ja 8-portaisella automaattivaihteistolla varustetusta Giuliasta on lupauksia herättävä. Moottori vetää erittäin halukkaasti läpi kierrosalueen, maksimivääntö 450 Nm löytyy 1 750 kierroksen kohdalta. Manuaaliversion maksimivääntö on 400 Nm. Ainoa miinus tulee hieman töksähtelevästi toimineesta automaatista. Tämä on hieman outoa, sillä laatikko on sama ZF:n kahdeksanportainen automaatti, joka löytyy mm. BMW:stä. Palaamme asiaan pidemmän koeajon merkeissä.
Tehokkaampi ja automaattivaihteinen diesel kilpailee Suomen suosituimman malliversion tittelistä yhdessä kaksilitraisen bensakoneen kanssa. Tuossa bensaturbossa on yhdistetty ensimmäistä kertaa MultriAir-teknologia polttoaineen suorasuihkutukseen. Luvassa lienee siis ripeää ja melko taloudellista kyytiä. Sen tuotanto alkaa syyskuussa, eli ensimmäiset autot ehtinevät Suomeen vielä tämän vuoden puolella.
Alfa Romeo Giuliaa pääsee ihmettelemään Suomessa ensimmäisen kerran 3.-4. syyskuuta, kun jälleenmyyjät ovat saaneet ensimmäiset autonsa.
Ja lisää on luvassa, sillä Alfalla on suuria suunnitelmia Giulian uudelle pohjalevylle. Giulia-mallisto laajenee melko nopeasti tämän vuoden puolella nelivetoisilla versiolla, ja ensi vuonna tälle samalle alustalle saadaan katumaasturi Stelvio. Se nähtäneen ensi kertaa ilman naamioteippauksia joko syyskuun lopulla Pariisin autonäyttelyssä tai myöhemmin syksyllä Los Angelesissa.
Seuraavaksi lienevät vuorossa Giulian kanssa samalle mutta jatketulle pohjalevylle suunniteltava BMW:n 5-sarjan kilpailija sekä isompi SUV.
Lue myös: Koeajo: Giulian Neliapilassa ainesta viettelysten vaunuksi
Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel 180hp AT8
Moottori 2 143 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 132 kW (180 hv) / 3 750 r/min
Vääntö 450 Nm / 1 750 r/min
0-100 km/h 7,1 s.
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 4,2 l/100 km
CO2-päästöt 109 g/km
Mitat Pituus 4 639 mm, leveys 1 873 mm, korkeus 1 426 mm, akseliväli 2 820 mm
Tyhjäpaino 1 449 kg
Tavaratila 480 l