Teknavi koeajoi faceliftatun Ford Focuksen.
Tykkäsimme
- Alle 100 gramman päästöistä
- Ajo-ominaisuuksista
Emme tykänneet
- Kosketusnäytön sijoittelusta
- Lisävarustehinnoittelusta
Ford Focuksen maskissa on erehdyttävästi sukunäköä Aston Martinin kanssa. Syytteisiin kopioinnista Ford tuskin joutuu, sillä kyseessä on konsernin sisarmerkki. Sama krominen maski on nähty jo aikaisemmin mm. uudessa Mondeossa, joten uuden Focuksen muotokieli noudattelee merkin nykytyylisuuntausta.
Ulkoisia muita päivityksiä on tehty mm. puskureihin ja valoihin, mutta kokonaisuudessaan uudistus on maltillinen. Auto on yhä helppo tunnistaa Focukseksi. Sisätiloissa on kiinnostavin uutuus kantaa nimeä Sync2, jolla valmistaja tarkoittaa uusittua viihdejärjestelmää. Kosketustekniikalla toimivan näytön ansiosta keskikonsolin nappulaviidakosta on päästy eroon. Kojelauta näyttää entistä tyylikkäämmältä. Järjestelmä mahdollistaa myös kattavat äänikomennot. Tiloiltaan auto on säilynyt ennallaan.
Tekniikkapuolelle on tullut kaksi mielenkiintoista uutuutta: 1,5–litrainen Ecoboost bensiiniturbo (150-180 hv) ja saman iskutilavuuden jakava diesel (120 hv). Muiden moottoreiden osalta on tyydytty pieneen hienosäätöön.
Koeajoon valitsimme edellä mainitun 120–hevosvoimaisen dieselmoottorin. Piskuinen nakuttaja liikuttaa farkku-Focusta mallikkaasti. Etenkin laaja vääntöalue tekee vaikutuksen. Suurin vääntömomentti 270 Nm on tarjolla 1750-2500 kierroksen välillä. Varsinaisesti sporttista tunnelmaa ei ratin takana pääse syntymään, mutta tavalliseen arkiajoon voimavarat riittävät mallikkaasti. Kiitosta saa myös moottorin sivistynyt käyntiääni ja täsmällisesti toimiva kuusilovinen manuaali. Keskikulutus keppivaihteiselle autolle on 3,8 litraa satasella, mikä vastaa 98 gramman päästöjä. Kyseisen moottorin jatkeeksi on saatavilla myös kuusilovinen Power Shift -automaatti, joka nostaa C02-lukuja 109 grammaan.
Ajettavuuden osalta Focus on luokkansa kärkikastia. Uudistuksen yhteydessä korin ja etuosan rungon jäykkyyttä on lisätty, jotta auto olisi entistä vakaampi. Myös iskunvaimennus, jousitus ja koko alustageometriaa on hienosäädetty parempien ajo-ominaisuuksien nimissä. Lopputulos on juuri sellainen kuin Fordilta on lupa odottaa. Auto taipuu nöyrästi mutkiin ja alusta tasoittaa tehokkaasti tien epätasaisuudet.
Lisävarustepuolelle on tullut on uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Tarjolla on mm. pysäköintiavustin ja turvapaketti, joka sisältää kaistavahdin ja tukun muita kameratekniikkaa hyödyntäviä apuvälineitä.
Korimalleja on tarjolla edelleen kolme: 4-ovinen, 5-ovinen ja farmari. Hinnat alkavat viisiovisena 19 900 eurosta (1.0 ecoboost). Suomeen uudistetut Focukset saapuivat vuodenvaihteessa.
Ford Focus Wagon
Hinta alkaen 22 066 €
Koeajoyksilö 35 160 €
Malli 1.5 TDCI Wagon
Moottori 1499 cm3, 4-syl. turbodiesel.
Vaihteisto 6-vaiht. Manuaali.
Teho 88 kW (120 hv) 3600 r/min
Vääntö 270 Nm / 1750-2500 r/min
0-100 km/h 10,5 s
Huippunopeus 195 km/h
Keskikulutus 3,8 l / 100 km
CO2-päästöt 98 g/km
Mitat Pituus 4630 mm, leveys 1777 mm, korkeus 1432 mm, akseliväli 2699 mm, omamassa 1368 kg
Tavaratila 470 l