Enää et tarvitse rallieglantia. Teknavi koeajoi päivitetyn Mazda 6:n sedan-version.
Tykkäsimme
- Jäykästä korirakenteesta
- Alustan toiminnasta
Emme tykänneet
- Ohjaustuntumasta
- Alaväännöstä
Mazdan suunnittelutiimillä on pitänyt lähiaikoina kiirettä, sillä pelkästään tänä vuonna japanilaismerkki esittelee viisi uutuutta. Malliston alkupäähän tulee täysin uudistunut Mazda 2 ja kompakti katumaasturi Mazda CX-3. Avoautopuolelle tulee odotettu Mazda MX5 ja pieni keski-iän facelift tehdään Mazda CX-5 -malliin ja nyt ajettuun Kuutoseen.
Isoille uudistuksille ei tässä vaiheessa ollut tarvetta, sillä auton palkittu ulkonäkö on kestänyt hyvin aikaa. Mazda 6 sai jo korimallivaihdoksen yhteydessä uutta Skyactive-tekniikkaa. Tämä koko malliston kattava ”taivaallinen tekniikka” tarkoittaa lähinnä keveitä materiaaleja ja taloudellista moottorirepertuaaria.
Pikaisella vilkaisulla ulkokuoren perusteella uuden mallin tunnistaminen vaatii tarkkaa silmää. Muotoiluun on tullut hieman lisää kulmikkuutta ja kromin käyttöä on lisätty. Lisäksi keulalle on saatavilla led-valot.
Sisälle on sen sijaan tehty selvempiä muutoksia. Keskikonsoli on muotoiltu kokonaan uusiksi. Nyt kojelaudan yläosaan on tullut ”kelluva” viihdejärjestelmän näyttö. Myös viihdejärjestelmän toiminnallisuutta on selkeytetty – ja mikä parasta: laite ymmärtää suomen kieltä. Maahantuojan mukaan kyseessä on ensimmäinen auto, joka paitsi puhuu suomea myös ymmärtää sitä. Tämän auton ratissa voit siis unohtaa rallienglannin. Lisäksi kuljettajan ajoergonomiaa on parannettu ja perinteinen käsijarru on vaihdettu sähköiseen. Laatuvaikutelmaa on puolestaan kohennettu nahkapäällysteisellä kojelaudalla ja keskikonsolin pinnalla.
Tekniikkapuolella Mazda luottaa yhä vapaastihengittäviin bensiinimoottoreihin ja turbodieseleihin. Teholukemat vaihtelevat bensiinimoottoreissa 140–200 hevosvoiman ja dieseleissä 120-150 hevosvoiman välillä.
Koeajoimme 2-litraisen 150–hevosvoimaisen bensiinimoottorin automaattivaihteistolla. Ominaisuuksiltaan moottori ei yllä vastaavantehoisten turbomoottorien tasolle, mutta vapaastihengittäväksi voimanlähteeksi lopputulos on onnistunut. Arkikäyttöön tehoa on tarjolla riittävästi ja kulutuslukemat pysyvät maltillisina. Valmistajan ilmoittama keskikulutus on 5,5 litraa satasella ja CO2-päästöt 129 g/km.
Ajo-ominaisuuksiltaan Mazda on tasavahva suorittaja, jonka parasta antia ovat hyvin säädetty alusta ja jäykkä korirakenne. Uudistuksen yhteydessä äänieristystä on parannettu, joten matkustamiseen on tullut lisää mukavuutta. Isoin moite tulee tunnottomasta ohjauksesta, joka on muidenkin uusien Mazdojen yleinen ongelmakohta.
Mazda 6:n hinnat alkavat 2,0-litraisella (145 hv) bensiinimoottorilla 26935 eurosta. Isompi moottori ja automaattivaihteisto nostavat hinnan 34071 euroon. Dieselmalliston hinnat alkavat puolestaan 29937 eurosta.
Mazda 6 2.0 L Skyactiv-G 145 hv
Koeajoyksilö 30 152 € (2.0 l 145 hv Skyactive Premium)
Moottori 1998 cm3, 4-syl. Bens.
Teho 107 kW (146 hv) / 6000 r/min
Vääntö 210 Nm / 4000 r/min
0-100 km/h 9,5 s
Huippunopeus 208 km/h
Vaihteisto 6-portainen manuaali
EU-kulutus 5,5 l/100 km
CO2-päästöt 129 g/km
Mitat pituus 4865 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2830 mm
Tavaratila 645–1905 l
Omamassa 480 kg
Galleria