Teknavi koeajoi toisen sukupolven S-Max-tila-auton Mallorcalla.
Tykkäsimme
- Muotoilusta
- Matka-ajo-ominaisuuksista
Emme tykänneet
- Liukuovia ei saatavilla
- Ahdas kolmas penkkirivi
Fordin tila-automallisto kattaa nykyisellään jo viisi mallia. Näiden päälle mallistosssa on vielä kolme pakettiauton pohjalle tehtyä perhekuljetinta. Fordilla on siis vahva asema tila-automarkkinoilla käytännössä kaikissa kokoluokissa. Isot satsaukset kyseiseen segmenttiin ihmetyttävät, sillä tila-autojen buumi on maailmalla hiipumassa. Tämä trendi näkyy myös Suomessa. Ensimmäisenä myyntivuonna 2006 S-Maxeja myytiin peräti 547 kappaletta. Vuonna 2013 vastaava luku oli vain 185 kappaletta.
Nyt esitellyn toisen sukupolven S-Maxin on määrä nostaa myynti takaisin kasvuun. Asiakkaita kosiskellaan entistä terävimmillä linjoilla, uudella tekniikalla ja luonnollisesti hyvillä tiloilla.
Ulkoisesti uusi malli on päivittynyt maltillisesti, joten se on yhä helppo tunnistaa S-Maxiksi. Linjoja on hieman virtaviivaistettu, ja keulalla on nyt entistä tuimempi ilme. Makuasioista on turha kiistellä, mutta ainakin omaan silmään S-Max näyttää hyvältä ollakseen tilava perhekuljetin.
Edeltäjämallin tavoin auto on seitsemänpaikkainen. Tilat ovat myös hyvin muunneltavissa. Napin painalluksella taaimmaiset istuimet saa kaadettua alas, jolloin tavaratilasta saa lähes pakettiauton kokoisen tilan. Isot ikkunapinnat mahdollistavat avaran tunnelman kaikilta istuinriveiltä.
Suomen tuontiohjelmaan kuuluu alkuvaiheessa kaksi EcoBoost-bensaturboa ja kolme dieselmoottoria. Tuotantoon tulee myös suomalaisittain mielenkiintoisia bensa- ja dieselnelivetomalleja, mutta ne liittyvät tuontiohjelmaan mukaan vasta myöhemmässä vaiheessa. Vaihteisto on kaikissa malleissa kuusilovinen manuaali tai yhtä monta pykälää omaava automaatti.
Koeajoyksilöksi valikoitui malliston tehokkain 240–hevosvoimainen bensiiniturbo Powershift-automaatilla. Kaksoisahdettu moottori vetää hyvin jo alarajan tuntumasta. Tila-autoksi menopuolta on vähintäänkin riittävästi. Henkilökohtaisesti valinta kohdistuisi taloudellisempaan dieselmoottoriin, mutta käynniltään bensamoottori on toki sivistyneempi. Paketin kruunaa sulavasti toimiva kaksoiskytkinautomaatti.
Ajettavuudeltaan auto on kokoonsa nähden varsin onnistunut paketti. Maantiellä se kulkee kuin juna ja hyvin säädetty jousitus tekee matkustamisesta mukavaa. Iso omamassa ja korkea painopiste luovat toki omat rajoitteensa ajo-ominaisuuksille. Ohjausvaste ei ole parasta Fordia ja korissa ilmenee mutkatiellä jonkin verran huojumista.
Teknisistä innovaatioista kiinnostava uutuus on lisävarusteena saatava liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. Tavallisen tunnistamisen lisäksi auto osaa itse säätää nopeuden rajoituksen mukaiseen lukuun. Jos tierajoitus muuttuu pienemmäksi, S-Max alkaa itse vähentää nopeutta moottoritehoja pudottamalla. Uuden tekniikan ansiosta autolla voi siis välttää turhat ylinopeussakot.
Toinen kiinnostava lisävaruste on muuttuvageometrinen ohjaustehostin, joka vähentää kääntämistarvetta hitaissa nopeuksissa. Sen ansiosta isoakin autoa on helppo pyöritellä ahtaissa parkkipaikoissa. Kyseinen varuste tosin tulee saataville vasta vuoden lopussa.
S-maxin hinnat alkavat 1,6–litraisella TDCi-dieselmoottorilla 37952 eurosta. Edullisin bensiinimoottori (160 hv EcoBoost) keventää lompakkoa puolestaan 39597 euroa. Ensimmäiset toimitukset alkavat kesällä 2015.
Ford S-Max
Hinta alkaen 37 952 €
Suomeen Kesällä 2015
Malli S-Max 2.0 l EcoBoost
Moottori 1999 cm3, 4-syl., bens.
Vaihteisto 6-vaiht., aut.
Teho 177 kW (240 hv) 5400 r/min
Vääntö 345 Nm 2300/ 4900 r/min
0-100 km/h 8,4 s
Huippunopeus 226 km/h
Keskikulutus 7,9 l / 100 km
CO2-päästöt 180 g/km
Mitat Pituus 4796 mm, leveys 1916 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2849 mm
Omamassa 1706 kg
Tavaratila 285–2200 l