Ajossa Porsche Cayenne GTS: Vähemmän on enemmän

Julkaistu 05.03.2015 10:50
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Tuore GTS pudotti pari sylinteriä pois moottorista ja korvasi ne samalla määrällä ahtimia. Samalla teho kasvoi 20 hv ja maksimivääntö 85 Nm.

Tykkäsimme

  • GTS-ulkonäöstä
  • GTS-ohjaamosta
  • turbomoottorista

Emme tykänneet

  • ei rehellisesti GTS-merkinnän arvoinen

MIKÄ Cayenne-malliston ”urheilullisin” versio.

KENELLE Valmiiksi tuunattu ulkonäkö puhuttelee massasta erottumishaluisia – samoin ohjaamon yksityiskohdat. Maailmalla GTS:n ykkösmarkkinat löytynevät Kiinasta, jossa menestystä ja yksilöllisyyttä halutaan korostaa autovalinnalla.

AJETTAVUUS GTS ei tunnu möhköltä, vaikka sillä on massaa yli kaksi tonnia. Ratin takana unohtaa helposti olevansa isossa maasturissa, sen verran ketterä GTS on. Ajettavuus kestää myös hyvin huiman tehon, mikä ei ole laisinkaan itsestäänselvyys. Ohjaus on hyvä, joskin arvionti oli vaikeaa Keski-Euroopan kitkoilla Ruotsissa märällä jäällä luisteltaessa. Pakoäänet ovat myös iso osa GTS-kokemusta. Napista painamalla saa esiin tehostetun sinfonian, jossa putket röpöttävät, papattavat ja kurlaavat. GTS ei kuulosta veekasilta, mikä on vain hyvä asia.

SUORITUSKYKY Isokin auto liikahtaa kiimaisen kevyesti, kun konepellin haalitaan riittävästi hevosia. Harva (siis ei yksikään toinen) tämän kokoinen ja painoinen auto tuntuu yhtä urheilulliselta.

TILAT Se, miksi Cayenne on ollut tähän asti suosituin Porsche, ei ole loogisesti ajateltuna kovin suuri ihme. Tilaa löytyy koko perheelle, tavaratila on iso ja mammakin näkee ratin takaa hyvin ulos. Ja vaikka 911 on kuinka hieno auto, ei kai sitä raavas mies nyt jaksa koko ajan hilata itseään sen sisään...

MALLISTO GTS ottaa paikkansa Cayenne-mallistossa Cayenne S: ja Turbon välissä. Hintalisää Ässään verrattuna kertyy noin 30 000 euroa. Elämä on.

Tehokas nelivetoinen auto ja liukas pinta on perverssillä tapaa hauska yhdistelmä. Fysiikan lakeja ei kannata innostuksissaan kuitenkaan unohtaa.

Porsche Cayenne GTS
Suomeen keväällä 2015
Hinta alkaen 166 733 €

Moottori 3 604 cm3 tuplaturbo-V6
Teho 324 kW (440 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 600 Nm / 1 600 r/min
0–100 km/h 5,2 s
Huippunopeus 262 km/h
EU-kulutus 9,8 l/100 km
Co2-päästöt 228 g/km
Mitat pituus 4 855 mm, leveys 1 954 mm, korkeus 1 688 mm, akseliväli 2 895 mm, omamassa 2 110 kg
Tavaratila 670–1 780 l
Lisätietoa Oy AutoCarrera Ab, www.porsche.fi

Galleria

Tuoreimmat aiheesta

Porsche