Lähipäiviksi on ennustettu kovia pakkasia koko Suomeen. Liikenneasiantuntijamme laati vinkit, jotka auttavat autoilijaa – ja autoa – selviämään pakkasjaksosta kunnialla.
Autoilija pystyy vaikuttamaan perillepääsyynsä monin eri tavoin niin ennen kovien pakkasten tuloa kuin myös niiden aikana. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vinkkaa, mitä kaikkea autoilijan on huomioitava ennen paukkupakkasia ja niiden aikana.
Ennen kovia pakkasia:
Säännöllisesti määräaikaishuolto-ohjelman mukaan huollettu auto on toimintavarma ja turvallinen. Huollossa autoon vaihdetaan suodattimet, tuoreet öljyt sekä tarkastetaan jäähdytinnesteen pakkaskestävyys.
Vaihda huono akku uuteen hyvän sään aikaan
Akku on syytä testauttaa säännöllisesti asianmukaisella akkutesterillä. Mikäli akku vaikuttaa tulleen tiensä päähän, kannattaa se vaihdattaa uuteen ennen kovia pakkasia.
Täytä lasinpesunestesäiliö riittävästi pakkasta kestävällä seoksella
Lasinpesunesteen pakkaskestävyydessä kannattaa mieluummin liioitella kun nuukailla. Jos neste pääsee jäätymään säiliöön, vaatii sen sulattelu pitkän ajan lämpimässä hallissa. Pahimmillaan nesteen jäätyminen saa aikaan koko pesunestesäiliön tai järjestelmän muun muoviosan hajoamisen.
Tarkasta moottorinlämmittimen toiminta
Myös auton moottorinlämmittimen vastuksen toiminta on syytä tarkastaa aina aika-ajoin. Moni laittaa uskollisesti auton johdon päähän vielä vuosia sen jälkeen, kun moottorin lämmitysvastus on sanonut sopimuksensa irti. Se, että sisätilanlämmitin toimii, ei tarkoita, että moottorinlämmitin olisi ehjä.
Asenna kyseiseen autoon tarkoitettu merkkikohtainen maskipeitto
Maskipeitto nopeuttaa moottorin lämpenemistä ja hidastaa sen jäähtymistä. Mikäli autossa on polttoainetoiminen lisälämmitin, vähentää maskipeitto myös lämmittimen käyntiaikaa ajon aikana säästäen näin polttoainetta ja vähentäen päästöjä. Maskipeitto estää myös kylmän ajoviiman aiheuttamia jäätymisiä ja muita häiriöitä.
Huolehdi, että dieselauton tankissa on riittävästi pakkasta kestävää polttoainetta
Jos dieselpolttoaine ei kestä riittävästi pakkasta, on seurauksena sen jähmettyminen suodattimiin tai muualle polttoainejärjestelmään.
Pyri pitämään tankki mahdollisimman täynnä
Tyhjille tankinseinämille muodostuu huurretta, joka sulaessaan muuttuu vedeksi.
Varaa autoon lämmintä vaatetta, pipo ja hanskat
Mikäli auto jättää tielle, se kylmenee nopeasti. Ei pidä ajatella, että voin lähteä heppoisissa vaatteissa, koska olen liikkeellä autolla.
Paukkupakkasten aikana:
Mieti, onko liikkumiseen muita vaihtoehtoja
Auton käynnistäminen ja ajaminen 25–30 asteen pakkasessa rasittaa moottoria ja koko autoa aina todella paljon. Kovia pakkaspäiviä ei ainakaan Etelä-Suomessa mahdu vuoteen kovin montaa, joten kannattaa miettiä, olisiko liikkumiseen muita vaihtoehtoja.
Esilämmitä moottori
Esilämmittämisellä parannetaan auton käynnistymismahdollisuuksia ja vähennetään päästöjä – vanhemmissa autoissa myös polttoaineenkulutusta.
Anna moottorin käydä tyhjäkäyntiä ennen ajoon lähtöä, lain sallimissa puitteissa
On hyvä, että öljy ehtii kiertämään hetken sekä moottorissa että vaihteistossa ennen liikkeelle lähtöä ja moottorin suurempaa kuormittamista.
Käytä sähkölaitteita harkiten
Nykyautoissa on paljon sähköä kuluttavia laitteita, kuten esimerkiksi istuinlämmittimet (monessa autossa 4 kpl), peilinlämmittimet (2 kpl), ohjauspyörän lämmitys, lämmitettävä tuulilasi, takalasinlämmitin ja lämmityslaitteen puhallin.
Jos kaikki ovat päällä koko työmatkan, kuluu laturin tuottama virta suurilta osin näiden toimintojen ylläpitämiseen – jos edes riittääkään. Näin ollen akun varaustasoa ei saada nostettua. Nuo mainitut lämmittimet ovat hyviä, mutta niitä ei kannata pitää päällä pidempään kuin oikeasti on tarvetta. Autojen älykkäät järjestelmät osaavat kyllä itsekin kytkeä lämmittimiä pois päältä tai alentaa niiden tehoa, jos akun varaustila sitä edellyttää. Silti on tehokkaampaa, että kuljettaja huolehtii asiasta itse.
Vältä toistuvien, lyhyiden matkojen ajamista
Kylmä akku ei vastaanota virtaa. Jos autolla ajetaan kovilla pakkasilla vain lyhyttä matkaa, virtaa kyllä kuluu akusta, mutta laturin tilalle tuottamaa uutta virtaa ei kyetä varastoimaan sinne. Lopulta akun varaustila on niin alhainen, ettei auto enää käynnisty. Autolla tulisi ajaa ainakin pari kertaa viikossa selkeästi pidempi rupeama. Mikäli käytetään polttoainetoimista lisälämmitintä, pitää autolla ajaa aina selkeästi pidempään kuin sitä on lämmitetty.
***
1:42