Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.
Kysymys: Mitä asioita autosta tulee tarkastaa näin syksyllä?
Vastaus: Suomen oloissa autot joutuvat koville: kesällä lämpötila saattaa huidella 30 lämpöasteen tienoilla ja talvella taas voi olla saman verran pakkasta.
Auton toimintavarmuuden ja liikkumisen turvallisuuden takaamiseksi on huolehdittava tietyistä asioista.
1. Huollata auto ajallaan
Säännöllisesti määräaikaishuolto-ohjelman mukaan huollettu auto on toimintavarma ja turvallinen.
Huollossa autoon vaihdetaan puhtaat suodattimet, jotka ovat elinehto paitsi moottorin moitteettomalle käynnille, myös auton huurteenpoistolle. Vastaavasti huollossa on helppo tarkastuttaa jäähdytinnesteen pakkaskestävyys. Mikäli autosi huoltoväli on jo täynnä, varaa huoltoaika hetimiten, ennen kuin kelit muuttuvat haasteellisemmiksi.
Huollon yhteydessä kannattaa teettää myös akkutesti, ellei se kuulu automaattisesti huolto-ohjelmaan. Mikäli akku näyttää testissä väsymisen merkkejä, kannattaa se uusia suosilla.
2. Tarkasta sekä kesä- että talvirenkaiden kunto
Vaikka kesärengaskautta on enää vähän jäljellä, kannattaa myös alla olevien kesärenkaiden kunto vielä tarkastaa. Kesärenkaan vesiliirtoherkkyys kasvaa, kun kulutuspintaa on jäljellä alle 4 millimetriä. Kuluvan syksyn sateita silmällä pitäen saattaa olla varsin viisasta päivittää huonokuntoinen kesärengassarja jo nyt eikä odottaa ensi kevääseen.
Uudet talvirenkaat suosittelen hankkimaan, kun urasyvyyttä on jäljellä 5 millimetriä tai vähemmän.
Renkaiden urasyvyyden lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota niiden valmistusajankohtaan. Renkaan kyljessä on ns. DOT-merkintä, jonka perässä olevat neljä numeroa kertovat renkaan valmistusviikon ja -vuoden.
Esimerkiksi numerosarja 4119 tarkoittaa, että renkaat on valmistettu viikolla 41 vuonna 2019. Mikäli renkailla on ajettu kuusi ajokautta tai niiden valmistusajankohdasta on kulunut yli 10 vuotta, on syytä hankkia uudet, vaikka kulutuspintaa olisikin vielä hyvin jäljellä.
Nastarenkaiden kohdalla on huomiota kiinnitettävä myös nastojen kuntoon ja määrään. Jos nastoja puuttuu paljon tai ne ovat poikki, on rengas uusimisen tarpeessa. Löystynyt nasta ei pure jäähän suunnitellusti.
Myös talvirenkaiden kunto kannattaa varmistaa ajoissa, jotta ehtii vertailemaan ja kilpailuttamaan eri vaihtoehtoja ennen kuin vaihto on oikeasti ajankohtainen.
3. Vaihda talvirenkaat ajoissa
Valitettavasti joka syksy saamme lukea uutisia, kuinka talvi on yllättänyt autoilijat. Mitäpä, jos tänä syksynä autoilija yllättäisikin talven vaihtamalla talvirenkaat ajoissa alle?
Talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos keliolosuhteet sitä edellyttävät. Nastarenkaita saa käyttää tuon mainitun talvirengaskauden ulkopuolellakin, jos sää tai keliolosuhteet sitä edellyttävät. Itse olen jo vuosia vaihtanut täällä pääkaupunkiseudullakin perheemme molempiin autoihin nastarenkaat alle lokakuun loppupuolella, koska ajamme aikaisin aamulla, myöhään illalla ja välillä jopa yöllä. Erittäin todennäköisesti pakkasyöt tulevat tätä edellyttämään myös tänä syksynä.
4. Tarkasta tuulilasin ja pyyhkijänsulkien kunto
Talvella haasteita aiheuttaa kylmyyden ja liukkauden lisäksi myös pimeys. Pimeällä ajettaessa korostuvat tuulilasin puhtaus ja kunto. Tuulilasi tulisikin puhdistaa huolellisesti myös sisäpuolelta, mielellään noin kerran kuukaudessa. Jos vaikuttaa siltä, etteivät pyyhkijänsulat pyyhi toivotulla tavalla, on ne syytä puhdistaa tuulilasinpesunesteellä kostutetulla rievulla tai varta vasten toimenpidettä varten tarkoitetulla sulkapyyhkeellä. Mikäli puhdistaminen ei auta, pitää sulat uusia.
Mikäli tuulilasi vaikuttaa naarmuiselta, kannattaa se vaihtaa uuteen. Pahoin naarmuuntunut tuulilasi saa aikaan heijastumia kuljettajan näkökenttään.
Lasin naarmuuntumista voi myös välttää: Lasinpesunestettä ei kannata säästellä syksyn ja talven kuraisilla keleillä. Kuljettajan on siis huolehdittava, että säiliössä on aina lasinpesunestettä ja että sen pakkaskestävyys on riittävä.
Myös pyyhkijänsulkien puhtaus ja hyvä kunto säästävät tuulilasia – samoin riittävän turvavälin pitäminen edellä ajavaan.
5. Tarkasta valojen toiminta ja tutustu niiden toimintaperiaatteeseen
Valojen kunnon tarkkailu omatoimisesti korostuu nykyään, kun autojen huoltovälit ovat pidentyneet. Kuljettajan tulisikin päivittäin tarkastaa auton valojen toiminta. Tämä onnistuu näppärästi esimerkiksi peilaamalla näyteikkunan kautta.
Monissa autoissa on myös itsediagnoosijärjestelmiä, jotka kertovat polttimon palamisesta. Näissäkin järjestelmissä on kuitenkin eroja: Itselläni on esimerkiksi taannoin ollut auto, joka kertoi kyllä muiden polttimoiden rikkoontumisesta, mutta ei lähi- tai kaukovalojen. Ne piti tarkastaa itse.
Jos huomaa jonkin polttimoista rikkoontuneen, tulisi se vaihtaa tai vaihdattaa mahdollisimman pian uuteen. Tämä ohje koskee myös seisontavaloja. Jos seisontavalon polttimo on rikki ja ajovalon polttimokin hajoaa, alkaa auto muistuttaa mopoa tai moottoripyörää. Tästä puolestaan aiheutuu ikäviä vaaratilanteita.
Valojen rikkoontumista voi myös ennakoida. Ei ole ollenkaan hölmöä uusia lähi- ja kaukovalopolttimoja esimerkiksi huollon yhteydessä. Tällaisella ennakoivalla huollolla välttää parhaiten tilanteet, että autolla joutuisi ajamaan vajaavaloisena. Mikäli polttimo ehtii hajota ajossa, kannattaa aina uusia molempien puolien polttimot – siis myös ehjä, joka todennäköisesti tulisi tiensä päähän viikon parin kuluttua.
Lue myös: Autosi takavalot eivät välttämättä pala, vaikka niin luuletkin
Liikenteessä on paljon kuljettajia, jotka eivät tiedosta oman autonsa valojen toimintaperiaatetta. Monissa uudehkoissa autoissa, joissa on huomiovalot (päiväajovalot), eivät takavalot pala ollenkaan huomiovaloilla ajettaessa. Tämä on turvallisuusriski paitsi hämärässä ja pimeässä, myös sumussa, sateella ja lumisateessa ajettaessa. Usein myös sateen tai lumisateen jälkeen vesi lentää tai lumi pölisee niin, että takavalojen olisi syytä palaa myös silloin.
Joissakin autoissa on automatiikoita, jotka vaihtavat hämärän tultua tai sateella automaattisesti päiväajovaloilta lähivaloille ja sytyttävät samalla takavalot. Näissä järjestelmissä ja niiden toimintaherkkyydessä on kuitenkin vielä toivomisen varaa.
Itse pyrinkin aina huolehtimaan siitä, että olosuhteiden heikentyessä käännän ajo- ja takavalot katkaisijasta päälle. Näin saan varmistettua, että takanakin on valoa. Takavalojen käyttöä juuri näissä haasteellisissa olosuhteissa haluttiin painottaa myös kesäkuun alussa voimaan tulleessa tieliikennelaissa.
6. Tarkasta moottorilämmittimen toiminta
Myös mahdollisen moottorilämmittimen vastuksen toiminta on syytä tarkastaa aika-ajoin. Sisätilanlämmittimen toiminta saa monesti autoilijan kuvittelemaan, että myös moottorilämmittimen vastus toimisi moitteitta.
Moni laittaakin uskollisesti auton johdon päähän vielä vuosia sen jälkeen, kun moottorin lämmitysvastus on sanonut sopimuksensa irti.
Mikäli autossa on lohko- tai letkulämmitin, voi lämmittimen toiminnan tarkastaa kuuntelemalla: Kun lämmitysjohdon kytkee kiinni moottorin ollessa kylmä, pitäisi hetken kuluttua alkaa kuulua lämpenemisen aiheuttamaa naksunaa tai jopa kohinaa.
Mikäli kyseessä on säteilylämmitin, on paras tapa testata sen toiminta kokeilemalla öljyn lämpötilaa. Nosta moottorin ollessa kylmä öljytikku ylös ja kokeile sormella öljyn lämpötilaa. Sen jälkeen auton voi laittaa tunniksi johdon päähän, minkä jälkeen koe kannattaa toistaa. Öljyn pitäisi olla selkeästi lämpimämpää kuin ennen lämmittämistä. Kuumalta öljy ei tässäkään vaiheessa tunnu, mutta lämpimämmältä kyllä.
Lue myös: Älä tee auton lämmitystolpan kanssa tätä hengenvaarallista virhettä
7. Vahaa tai vahauta auto ja pese sitä säännöllisesti, vaikka se kuraantuukin heti uudelleen.
Autoon kannattaa teettää tai tehdä huolellinen käsinvahaus ennen talven tuloa. Hyvä vahakerros auton päällä säästää maalipintaa ja helpottaa puhtaanapitoa.
Auton pesu säännöllisesti pitkin talvea on tärkeää, vaikka se joskus tuntuukin melko turhauttavalta, kun auto kuraantuu heti uudelleen. Tuoreena lika kuitenkin irtoaa helpommin. Säännölliset pesut ehkäisevät myös maali- ja lasipintojen naarmuuntumista: lumen harjaaminen ja jään skrapaaminen kuraisilta pinnoilta naarmuttavat autoa herkästi.
Turvallisuuden vuoksi auto on kuitenkin puhdistettava huolellisesti lumesta ja jäästä aina ennen ajoon lähtöä.
8. Asenna maskipeitto renkaanvaihdon yhteydessä
Hyvä nyrkkisääntö maskipeiton käyttöön on talvirengaskausi. Tutustu kuitenkin, mitä auton käyttöohjekirjassa asian tiimoilta ohjeistetaan.
Maskipeittoa käyttämällä moottori lämpenee nopeammin, jolloin myös päästöjä tulee vähemmän. Mikäli autossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, joka käynnistyy automaattisesti ajon aikana, maskipeitto vähentää myös sen käyntiaikaa. Kun lämmitin ei käy turhaan, se ei myöskään kuluta polttoainetta.
Maskipeitto saattaa myös pienentää ilmanvastusta, jolla on vaikutusta auton kulutukseen ja päästöihin. Näiden lisäksi maskipeitto suojaa syyläriä tiesuolalta ja nastan- sekä kivenlyömiltä. Se vähentää myös moottoritilaan pääsevän kuran ja suolan määrää, jolloin sähköliittimet ja erilaiset tunnistimet eivät hapetu yhtä herkästi kuin ilman maskipeittoa ajettaessa. Näin vältytään todennäköisemmin ikäviltä kontaktihäiriöiltä pitkällä aikavälillä.
Suosittelen käyttämään ainoastaan kyseiseen automerkkiin ja -malliin tarkoitettua maskipeittoa, autonvalmistajan ohjeiden mukaisesti. Omavalmisteisilla pahvisuojilla saattaa etujen sijasta saada aikaan vahinkoa: nykyautoissa on paljon erilaisia tunnistimia sekä tutka- ja kamerajärjestelmiä, jotka on otettava huomioon maskipeiton muotoilussa.
9. Oikean polttoaineen valinta
Dieselautoilijoiden on muistettava aloittaa talvilaatuisen polttoaineen käyttö hyvissä ajoin. Jos esimerkiksi etelässä tankkaa kesä- tai välikauden dieseliä ja lähtee ajamaan Kainuuseen tai Lappiin, saattaa polttoaine jähmettyä järjestelmään ja matka katketa. Suomi on pitkä maa ja pakkasolosuhteet vaihtelevat eri puolilla maata melkoisesti.
Väärän polttoaineen aiheuttamat ongelmat työllistävät Autoliiton tiepalvelua yllättävän paljon.
10. Auton asetukset ja toiminnot talvimoodiin
Talven pakkasiin kannattaa varautua myös tutustumalla auton käyttöohjekirjaan. Autoissa on nykyään paljon hienoja ominaisuuksia, kuten ovet lukittaessa pysäköintiasentoon kääntyvät sivupeilit tai kauko-ohjaimen avauspainiketta pitkään painettaessa aukeavat ikkunat (ns. tuuletustoiminto). Suosittelen kuitenkin näiden toimintojen poiskytkemistä auton asetuksista talven ajaksi.
Peilin jäätyminen rikkoo herkästi sen kääntömoottorin ja toisaalta ikkunoiden avauspainikkeen pohjaan painuminen vahingossa, avaimien ollessa taskussa, aiheuttaa ikkunoiden tahattoman aukeamisen. Lumisateisella kelillä tämä tarkoittaa sitä, että auto on lapioitava tyhjäksi lumesta ennen sisään menoa. Itse pidän kyseisen toiminnon pois päältä myös kesäisin avattuani ikkunat muutaman kerran vahingossa.
Lue myös: Onko pakko käyttää vilkkua, jos ei ole epäselvää, mihin olen kääntymässä?