Autoa saa tyhjäkäyttää enintään kaksi minuuttia. Mikäli pakkasta on enemmän kuin -15˚C, on tyhjäkäynti sallittu neljän minuutin ajan.
Vinkit esilämmitykseen
Jos esilämmität sähkö-lisälämmittimellä:
• 0˚C-(-5˚C), riittää lämmitysajaksi 0,5-1h
• -5˚C-(-10˚C), sopiva lämmitysaika on 1-2h
• Jos pakkasta on enemmän kuin -10˚C, on sopiva lämmitysaika 2-3hJos esilämmität polttoaine-lisälämmittimellä:
• 0˚C-(-5˚C), riittää lämmitysajaksi 10-15min
• -5˚C-(-10˚C), sopiva lämmitysaika on 15-20 min
• Jos pakkasta on enemmän kuin -10˚C, on sopiva lämmitysaika 20-30 min.
Viime päivien kovilla pakkasilla on auton tyhjäkäyttäminen ollut perusteltua lain sallimissa puitteissa. Tyhjäkäynnin aikana moottoriöljy, vaihteistoöljy ja ohjaustehostimen (mikäli autossa on hydraulinen tehostin) öljy saadaan notkistumaan hieman ennen liikkeellelähtöä, jolloin ajonaikaisilta vaurioilta vältytään varmemmin ja järjestelmät toimivat suunnitellusti. Näin päästään todennäköisemmin perille toivottuun päämäärään. Tienvarteen hajonnut auto on aina turvallisuusriski muun liikennevirran joukossa.
Moottorin esilämmitys kannattaa
Normaaliin käyntilämpötilaan autoa ei näillä pakkasilla saa tyhjäkäyttämällä. Suosittelenkin käyttämään esilämmitystä eli auto on laitettava johdon päähän tai lämmitettävä polttoainetoimisella lisälämmittimellä. Sähkökäyttöisen moottorilämmittimen ohella suosittelen käyttämään sisätilanlämmitintä - polttoainetoiminen lisälämmitin lämmittää myös auton sisätilat.
Esilämmitetty auto käynnistyy paremmin ja saastuttaa vähemmän. Mikäli moottorin käynnistää kovilla pakkasilla kylmänä, ilman esilämmitystä, on myös laakeri- tai muiden vaurioiden syntyminen mahdollista.
VTT:n tutkimuksen mukaan nykymoottorien esilämmitys kannattaa aloittaa ilman lämpötilan laskiessa pakkasen puolelle.
Sisätilojen lämmittäminen parantaa turvallisuutta
Sisätilojen lämmittäminen helpottaa lasien puhdistamista ja ehkäisee huurtumista, jolloin ajamisen turvallisuus paranee. Onkin tärkeää, että pakkasaamuna varataan auton puhdistamiseen lumesta ja jäästä muutama ylimääräinen minuutti. Kaikki auton ikkunat – siis myös takasivuikkunat – on puhdistettava ennen liikkeellelähtöä niin, että niistä näkee esteettömästi ulos.
Sisätilojen lämmittäminen helpottaa myös ovien avaamista, säästää tiivisteitä ja parantaa auton sisätilojen muoviosien kestävyyttä.
Lämpimään tai edes haaleaan autoon on mukavampi mennä sisälle kuin kylmään. Samalla mahdollistetaan, että kuljettaja voi autoon mennessään avata takkinsa ja ottaa lapaset pois kädestä kovallakin pakkasella. Avoimen takin alle saa pujautettua turvavyön oikeaoppisesti, jolloin se saadaan kiristettyä tiukasti kehoa vasten. Mikäli turvavyö kulkee paksun toppatakin päällä, se jää aina löysälle eikä toimi mahdollisen onnettomuuden sattuessa suunnitellusti. Ilman lapasia ohjauspyörästä saa pitävämmän otteen, jolloin auton hallinta on helpompaa ja turvallisempaa.
Maskipeitto on järkevä hankinta
Maskipeiton avulla moottori ja sisätilat lämpenevät nopeammin. Maskipeitto vähentää myös polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käyntiä ajon aikana, jolloin säästyy polttoainetta ja virtaa.
Maskipeiton ansiosta myös sammutettu moottori jäähtyy hitaammin. Näin esimerkiksi kauppareissulta saatetaan päästä kotimatkalle haalealla moottorilla tilanteessa, jossa ilman maskipeittoa moottori olisi jo ihan kylmä.
Suosittelen käyttämään vain kyseiseen automerkkiin tai –malliin tarkoitettua maskipeittoa.