Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Onko vielä liian aikaista laittaa auto yöksi piuhan päähän?
Vastaus: Auton esilämmitykseen on tarjolla erilaisia vaihtoehtoja. Perinteisten moottori- ja sisätilanlämmittimien sekä polttoainekäyttöisten lisälämmittimien rinnalle ovat tulleet hybridi- ja sähköautojen omat esilämmitysjärjestelmät.
Auton esilämmittäminen on tärkeää. Polttomoottoriautoissa moottorin lämmittämisellä vaikutetaan ennen kaikkea käynnistyvyyteen, moottorin kulumiseen ja päästöihin. Erityisesti vanhempien moottorien kohdalla esilämmittämisellä saavutetaan edellisten lisäksi myös polttoaineensäästöä. Ainakin osassa lataushybridejä esilämmityksellä saadaan tietyissä olosuhteissa vähennettyä polttomoottorin käyntiaikaa.
Lue myös: Mitä tehdä, jos uuden auton hieno avain hyytyy yllättäen? Täältä löydät vara-avaimen ja näin käytät sitä
Sisätilojen lämmittämisellä on kaikissa autoissa keskeinen vaikutus turvallisuuteen: Esilämmittämällä sisätilat, auton ikkunat ovat puhtaat huurusta ja jäästä liikkeelle lähdettäessä. Turvallisuuden lisäksi lämpimät sisätilat ovat myös keskeinen mukavuustekijä.
Energiatehokkuus
VTT:n tekemien tutkimusten mukaan nykyaikaisen polttomoottorin lämmittäminen kannattaa aloittaa ilman lämpötilan painuessa nollan alapuolelle. Suositellut lämmitysajat sähkökäyttöisellä esilämmittimellä ovat:
- 0,5–1 h, ilman lämpötilan ollessa 0–(-5 ˚C)
- 1–2 h, ilman lämpötilan ollessa -5–(-10 ˚C)
- 2–3 h, ilman lämpötilan ollessa alle -10 ˚C
Suositeltavaan lämmitysaikaan vaikuttaa sähkökäyttöisen lämmittimen tyyppi. Mikäli kyseessä on jäähdytinnestettä suoraan lämmittävä lohko- tai letkulämmitin, valitaan aikaikkunan lyhyempi lämmitysaika. Käytettäessä moottorilohkoa tai öljypohjaa lämmittävää säteilylämmitintä, valitaan annetun aikaikkunan pidempi lämmitysaika.
Vastaavasti polttoainetoimisella lisälämmittimellä lämmitettäessä suositellut lämmitysajat ovat:
- 10–15 min., ilman lämpötilan ollessa 0–(-5 ˚C)
- 15–20 min., ilman lämpötilan ollessa -5–(-10˚C)
- 20–30 min., ilman lämpötilan ollessa alle -10˚C
Käytettävään lämmitysaikaan vaikuttavat lämmittimen teho ja auton moottorin sekä sisätilojen koko. Omaan autoon soveltuva lämmitysaika kannattaa hakea kokeillen annettujen aikaikkunoiden sisältä.
Lue myös: Diesel, bensa vai sähkö? Mikä on paras talviauto? – "Toimivuutta kovilla pakkasilla kuulee usein epäiltävän"
Mukavuus ja turvallisuus
Esitettyyn kysymykseen eli siihen, onko vielä liian aikaista, vaikuttaa monta tekijää. Suomi on pitkä maa ja olosuhteet vaihtelevat eri puolilla maatamme. Reilun viikon sisällä on ainakin meillä kotona Espoossa ulkolämpömittari näyttänyt jonain aamuna -4,5 astetta pakkasta. Tämän jutun kirjoituspäivän aamuna lämpötila samaisessa mittarissa, samaiseen aikaan, oli seitsemän astetta plussan puolella.
Kannattaakin seurata säätiedotuksia ja jos vaikuttaa siltä, että lämpötila käy yöllä nollan lähellä, ei esilämmittäminen varmasti ole liian aikaista. Olen itsekin sitä jo tehnyt, koska henkilökohtaisesti asetan turvallisuuden – siis sen, että saan lähteä liikkeelle huurteettomin ja kuivin ikkunoin – energiatehokkuuden edelle.
Lämpimään autoon kömpiminen on myös huomattavasti mukavampaa kuin se, että joutuisi kumilastalla kuivailemaan huuruisia ikkunoita koleassa syysaamussa. Tätä mukavuustekijää voisi verrata ilmastointilaitteen käyttöön kesällä: Ilmastointilaite ottaa oman osansa moottorin voimantuotosta ja lisää näin hieman polttoaineenkulutusta.
Siitä huolimatta arvostan sen puhaltamaa viileää sisäilmaa sen verran paljon, etten ole valmis enää palaamaan vanhaan käytäntöön eli ajamaan ikkunat auki kesähelteillä.