Ammattimies kertoo, kannattaako auto jo laittaa piuhan päähän yöksi
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Mistä tietää, että auton esilämmittäminen kannattaa aloittaa? Onko se fiksua jo nyt?
Vastaus: Moottorin esilämmittämisellä vaikutetaan sen kulumiseen, päästöihin, käynnistyvyyteen ja taloudellisuuteen. Sisätilojen esilämmittämisellä puolestaan parannetaan turvallisuutta, mukavuutta ja sähköautoissa – järkevästi toteutettuna – myös toimintamatkaa.
Auton esilämmittämisen aloittamista voidaan lähestyä eri näkökulmista: energiatehokkuus, turvallisuus ja mukavuus.
Energiatehokkuus
Nykyaikaisten polttomoottorien lämmittäminen kannattaa aloittaa ilman lämpötilan painuessa nollan alapuolelle. Suositellut lämmitysajat sähkökäyttöisellä esilämmittimellä ovat:
- 0,5–1 h, ilman lämpötilan ollessa 0–(-5 ˚C)
- 1–2 h, ilman lämpötilan ollessa -5–(-10 ˚C)
- 2–3 h, ilman lämpötilan ollessa alle -10 ˚C
Suositeltavaan lämmitysaikaan vaikuttaa sähkökäyttöisen lämmittimen tyyppi. Mikäli kyseessä on jäähdytinnestettä suoraan lämmittävä lohko- tai letkulämmitin, valitaan aikaikkunan lyhyempi lämmitysaika.
Käytettäessä moottorilohkoa tai öljypohjaa lämmittävää säteilylämmitintä, valitaan annetun aikaikkunan pidempi lämmitysaika.
Vastaavasti polttoainetoimisella lisälämmittimellä lämmitettäessä suositellut lämmitysajat ovat:
- 10–15 min., ilman lämpötilan ollessa 0–(-5 ˚C)
- 15–20 min., ilman lämpötilan ollessa -5–(-10 ˚C)
- 20–30 min., ilman lämpötilan ollessa alle -10 ˚C
Käytettävään lämmitysaikaan vaikuttavat lämmittimen teho ja auton moottorin sekä sisätilojen koko. Omaan autoon soveltuva lämmitysaika kannattaa hakea kokeillen annettujen aikaikkunoiden sisältä.
Mukavuus ja turvallisuus
Jokaisen on itse ratkaistava, haluaako priorisoida energiatehokkuutta vai mukavuutta ja turvallisuutta. Itse olen jo muutamana aamuna tänäkin syksynä esilämmittänyt autoani polttoainetoimisen lisälämmittimen avulla. 15 minuutin lämmitysajan jälkeen ovat auton ikkunat kuivat ja huurteettomat.
Koen tärkeänä turvallisuustekijänä sen, että saan lähteä aamuhämärissä kuljettamaan pientä tytärtäni päiväkotiin huurteettomin ikkunoin. Tästä turvallisuudesta olen myös valmis maksamaan polttoainetoimisen lisälämmittimen vievän polttoaineen verran. Toki toinen vaihtoehto olisi puhdistaa ikkunat kumilastalla kasteesta ja huurusta – tai skrapalla jäästä. Vaikka näin tekisikin, huurtuisivat ikkunat uudelleen autoon sisälle mentäessä, jos sisälämmitintä ei ole käytetty.
Lämpimään autoon kömpiminen on myös huomattavasti mukavampaa kuin se, että joutuisi kaapimaan huuruisia ikkunoita koleassa syysaamussa. Tätä mukavuustekijää voisi verrata ilmastointilaitteen käyttöön kesällä: Ilmastointilaite ottaa oman osansa moottorin voimantuotosta ja lisää näin hieman polttoaineenkulutusta. Siitä huolimatta arvostan sen puhaltamaa viileää sisäilmaa sen verran paljon, etten ole valmis enää palaamaan vanhaan käytäntöön eli ajamaan ikkunat auki kesähelteillä.
Sähköautojen esilämmitys
Sähköautojen kohdalla esilämmitys onnistuu pääsääntöisesti auton omaa lämmitysjärjestelmää hyödyntäen. Näin ollen auto lämpenee haluttuun lämpötilaan varsin nopeasti. Esilämmityksen päälle kytkeminen on usein mahdollista sekä auton valikoista että mobiiliapplikaatiolla, joko välittömällä käynnistyksellä tai ajastamalla.
Esilämmittäminen on monissa sähköautoissa mahdollista siitä riippumatta, onko auto kytkettynä latauslaitteeseen vai ei. Jos esilämmittäminen tehdään auton ollessa kytkettynä latauslaitteeseen, sähköauton toimintamatka pitenee, koska ajoakuston virtaa ei tällöin tarvitse käyttää auton lämmittämiseen liikkeellelähdettäessä.
Osassa sähköautoja esilämmityksen aikana lämpenee myös auton akusto. Tällöin auto saa paremmin taltioitua jarrutusenergiaa heti ajon ensimmäisillä kilometreillä ja sähkön keskikulutus laskee. Mikäli autolla on tarpeen asioida pikalaturilla heti ”kylmäkäynnistyksen” jälkeen, nopeuttaa akuston esilämmittäminen myös pikalatausta.
Turvallisuuden ja mukavuuden osalta sähköauton sisätilojen lämmittämisellä ovat samat vaikutukset kuin polttomoottoriautoissa.
Uusimmat
-
09:50
Useita loukkaantunut vakavasti Seinäjoella
-
09:34
Valtteri Bottakselta kelpo suoritus – Verstappen kaukana kärjestä
-
09:32
Etelä-Korea: Venäjä antoi Pohjois-Korealle ohjuksia vastineeksi joukoista
-
09:28
NHL-supertähti julkaisi kuvia yllättävästä paikasta – taustalla vuosien piina
-
09:12
Lehti: Venäjä teki peruuttamatonta vahinkoa Tshernobylissä – säteily yltyi Punaisessa metsässä
-
09:05
Ajokeli on karmea: Onnettomuus Seinäjoella, useita loukkaantunut vakavasti, myös Nelostie poikki Heinolassa – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
08:53
Aleksandr Ovetshkinille iso takaisku – tilastoista paljastui uskomaton fakta
-
08:49
Miesten väkivaltatutkimuksista ristiriitaisia tuloksia – nyt arvioi asiantuntija: "Sehän olisi aivan kauheaa"
-
08:38
Seinään teipattu banaani myytiin viidellä miljoonalla – pikkuraha ostajalle
-
08:30
EK6: Mestaruustaistelu käy kuumana! MM-sarjan kärkimies pahoissa vaikeuksissa, Tänak dominoi – MTV seuraa
-
08:23
Yle: Kela kieltää joululomat työntekijöiltään
-
08:17
Pep Guardiola historiallisessa tappioputkessa – sorvattiin silti jatkosopimus
-
08:11
Verottaja lähestyy miljoonia suomalaisia – näin verokortin käyttö muuttuu
-
07:55
Nelostie suljettu molempiin suuntiin Heinolassa – I-H: Postin rekka poikittain tiellä
-
07:50
NHL-tähtivahdilta kunnon hörppäys – imuroi lirutuksen sisään
-
07:46
Richard Gere muuttaa Espanjaan – tästä on kyse
-
07:45
Raiskauksia, ilkivaltaa, kuusi uhria: Tällainen on vakavista rikoksista epäillyn Norjan kruununprinsessan pojan tausta
-
07:44
Proteiinipitoista hittisalaattia tehdään kerralla koko viikon satsi: "Syön joka päivä lounaaksi"
-
07:36
Kaapelivaurio puhuttaa Itämerellä, näin Nato valvoo sen pohjaa: "Löysimme 13 miinaa" – MTV Freezing Winds -sotaharjoituksessa
-
07:21
Rallin MM-taisto uusiksi? Thierry Neuville pelkäsi pahinta
-
Lataa lisää