Kauppojen alennuskampanjat ovat jo alkaneet. Samalla joulun jälkeen pidettävien alennusmyyntien merkitys on vähenemässä.
Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo, että Yhdysvalloissa tulee alennuskampanjoita ennen joulun kaltaista suurta myyntisesonkia. Yhdysvalloissa joulukaupan lähtölaukaus on kiitospäivän jälkeinen niin sanottu musta perjantai marraskuussa.
Joulun suosikkilahjoja
Interaktiivinen robottikoira Zoomer
Legon City-poliisiasema
Friends Laken ostoskeskus
Ylelliset hemmottelutuotteet
Tabletit
Pelikoneiden uudet mallit
Cd-levy "Vain elämää"
Langattomat kaiuttimetKokosi: STT
- Tämä tapa on levinnyt Eurooppaan, ja nyt se on levinnyt myös Suomeen, Kurjenoja sanoo.
Joulua edeltävät tarjouskampanjat eroavat joulun jälkeisistä alennusmyynneistä. Kampanjat ovat suunnitelmallisia, kauppiaat ovat varautuneet niihin ja pitävät niitä kilpailukeinona.
Perinteisissä alennusmyynneissä ylitse jääneistä tavaroista pyritään vain pääsemään eroon, eikä kauppias pysty ennakoimaan hintoja.
Kuluttajat nauttivat alennusmyynneistä, mutta kauppiaat eivät pidä niistä.
Kurjenojan mukaan perinteisiin alennusmyynteihin on jouduttu turvautumaan myös ennen joulua. Esimerkiksi vuonna 2008 taantuma iski marraskuussa kertarysäyksellä ja yllättäen. Varastotilaukset oli tehty jo kesällä, minkä vuoksi joulumyynnissä oli aivan liikaa tavaroita.
- Nyt ei ole se tilanne, vaan kauppiaat kyllä tietävät, mikä on ihmisten taloudellinen tilanne ja ostovoima. Tämä ei ole tullut yllätyksenä, Kurjenoja arvioi.
Verkko vie ulkomaille
Tarjouskampanjoinnin siirtyminen joulun alle on ollut hänen mukaansa näkyvissä 3-4 vuoden ajan. Siihen on vaikuttanut myös verkkokaupan yleistyminen.
- Kyselymme mukaan kolmasosa ihmisistä aikoo hankkia jouluostoksia verkosta, mutta valitettavasti yhä useampi aikoo hankkia tavaroita myös ulkomailta, Kurjenoja kertoo.
Mustan perjantain kaltaiset suuret alennusmyynnit antavat suomalaisillekin mahdollisuuden hankkia esimerkiksi tabletteja tai muita tavaroita ulkomaisista verkkokaupoista suurilla alennuksilla.
- Jos suomalaiset kaupat eivät vastaa mustan perjantain kaltaisiin ilmiöihin, kuluttajat ostavat laitteensa ulkomaisista verkkokaupoista.
Joulukauppa supistuu
Kaupan liitto arvioi, että joulukaupan arvo supistuu tänä vuonna 1,5 prosenttia vuoden takaisesta. Kyse on jo toisesta joulusta peräkkäin, kun kaupan arvo laskee, sillä vuosi sitten kauppa väheni 1,7 prosenttia.
Kaupan ala on lähtenyt joulumyyntiin heikoista asemista. Kesko kertoi perjantaina myyntinsä supistuneen marraskuussa seitsemän prosenttia vuoden takaisesta. Stockmann ilmoitti torstaina, että tavaratalojen myynti putosi marraskuussa lähes 15 prosenttia.
Kauppapäiviä oli kuitenkin yksi vähemmän kuin vuosi sitten, joten vertailukelpoiset luvut eivät ole näin synkkiä. Monet kauppiaat eivät ole heittäneet vielä kirvestä kaivoon.
- Olemme joulukaupan suhteen positiivisella mielellä, vakuuttaa Keskoon kuuluvan Anttilan toimitusjohtaja Jukka Koivunen.