Koronavirus ja sen tuomat poikkeusolot koettelevat myös muotialaa. Kriisillä on muotikaupalle kauaskantoiset vaikutukset, jotka saattavat tuntua vielä ensi keväänäkin.
Muotialan yritysten tilanne on tällä hetkellä vaikea. Monet ovat ajautuneet kassakriisiin, ja osa yrityksistä on päättänyt sulkea myymälänsä toistaiseksi. Verkkokauppa voi tarjota jonkin verran helpotusta, mutta myymälöistä saatavaa myyntiä se ei korvaa. Lisäksi monilla yrityksillä ei ole verkkokauppaa.
Muotikaupassa katse on aina suunnattuna pitkälle tulevaisuuteen, ja tällä hetkellä yritysten pitäisi ostaa sisään jo ensi syksyn ja kevään tuotteita. Epävarmassa tilanteessa se on hankalaa.
– Monia eri brändejä myyvät kivijalkakaupat sekä tavaratalot voivat olla aika varovaisia sen suhteen, mitä otetaan myyntiin ja kuinka paljon, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.
Auvisen mukaan yrityksiä huolettaa kesän, syksyn ja jopa ensi keväänkin myynnit. Lähiviikot kertovat, kuinka moni yrityksistä edes pystyy jatkamaan toimintaansa niin pitkälle.
– Tilanne on todella tukala kivijalkakaupoille ja yleensä muotialalle, sekä isoille että pienille yrityksille, hän toteaa.
Kriisi voi tuoda mukanaan suuria alennusmyyntejä
Auvinen ennustaa, että jos koronarajoituksia kevään myötä puretaan, ihmiset lähtevät pikku hiljaa vaatekaupoille.
– Olemme nyt viikko- ja kuukausikaupalla olleet kotona, kotivaatteissa. Kun aurinko alkaa paistaa ja kevät tulee, ihmisille voi tulla sellainen olo, että pitäisikö freesaantua ja käydä ostamassa jotain uutta, hän miettii.
Auvinen ei kuitenkaan usko myynnin massiiviseen kasvuun. Yrityksillä on tällä hetkellä varastoissaan paljon myymättä jääneitä kevätvaatteita, jotka pitäisi saada pois syysvaatteiden alta.
– Muotikauppa on syklistä. Kevätvaatteissa on erilainen värimaailma ja erilaiset kankaat kuin syysvaatteissa, ja ne menevät kaupaksi tiettynä vuodenaikana. Se tarkoittaa sitä, että alennusmyyntejä tulee varmasti tehdä, jotta varastot saadaan purettua, Auvinen sanoo.
Juhlavaatteiden myynti huolettaa Auvista. Kesä on tunnetusti juhlien kulta-aikaa, jolloin järjestetään ahkerasti niin valmistujaisia kuin häitäkin.
– Jos paljon juhlatilaisuuksia jää pois, se valitettavasti voi näkyä juhlavaatteiden myynnissä, hän sanoo.
Suomessa toimivat yritykset eivät tuhoa myymättä jääneitä vaatteita. Vaatteet säästetään varastoon, ja niitä myydään erilaisten kampanjoiden yhteydessä pitkin vuotta.
– Suomessa vaatteet eivät mene jätteenpolttoon. Sitä ei pidetä järkevänä, eikä se ole vastuullisuusperiaatteidemme mukaista, Auvinen korostaa.
Koronarajoitukset saattavat vaikuttaa talvivaatteiden saatavuuteen
Kun Kiinassa alettiin tehdä rajoitustoimenpiteitä koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi, muotimaailmassa pohdittiin, vaikuttavatko toimenpiteet tehtaiden toimintaan.
– Tekstiilialueet eivät olleet siellä ihan pahimmassa tilanteessa, Auvinen sanoo.
Turkissa, joka on toinen vaatteiden merkittävä valmistusmaa, suljettiin tehtaita joillain alueilla.
– Sanoisin, että lähiviikkoina saamme tarkempaa selvyyttä siihen, vaikuttavatko toimenpiteet tuotteiden saatavuuteen ensi syksynä ja talvena. Voi myös olla, että rajoitukset ovat niin lyhytaikaisia, että tuotanto saadaan kirittyä kiinni, Auvinen pohtii.
Auvisen mukaan siitä ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, että kaupat olisivat syksyllä tyhjillään.
– Kaupoissa on varmasti tuotteita myytävänä, sillä kaikki vaatteet eivät tule samasta maasta. Korkeintaan voi olla, että joistakin maista tuotteita ei ole saatavilla, mutta ne saadaan korvattua muualta tulevilla tuotteilla, hän vakuuttaa.
Verkkokauppa on vahvistunut, mutta kestääkö viehätys?
Poikkeusolot ovat vahvistaneet verkkokaupan asemaa. Auvinen kuitenkin epäilee, ettei verkkokauppa edelleenkään syrjäytä kokonaan kivijalkamyymälöitä.
– Vielä jokunen vuosi sitten puhuttiin, että kaikki myynti siirtyy verkkokauppaan ja kivijalat tulevat kuolemaan. Näin ei silti käynyt. Ihmiset haluavat edelleen elämyksellisyyttä, hän sanoo.
Kivijalkakaupat ovat tällä hetkellä väistämättä vaikeassa tilanteessa. Nekin henkilöt, jotka eivät ennen käyttäneet verkkokauppoja, voivat nyt ryhtyä niiden asiakkaiksi. Ilmiö ei kuitenkaan ole yksioikoinen.
– Ihmiset ovat olleet nyt paljon kotona, ja jotkut ovat voineet tehdä koneella töitä koko ajan. Saattaa olla, että ihmisille tulee “digiähky”. Sitten halutaankin mennä ostoksille myymälöihin, Auvinen pohtii.
– Kivijalalle voi tulla toisenlainen arvo, kun ei halutakaan enää elää koko elämää verkossa, hän summaa.