Alkoholilain muutos ei juuri näy myynnissä, arvioi Päivittäistavarakauppa

Alkoholijuomien myynnin arvo on kasvanut 1,9 prosenttia alkoholilain uudistuksen jälkeen.

Alkoholilain muutos ei juuri näy päivittäistavarakaupan myynnissä, arvioi Päivittäistavarakauppa ry.

Yhdistyksen jäsenyritysten myyntitilastojen mukaan alkoholijuomien myynnin arvo on kasvanut 1,9 prosenttia alkoholilain uudistuksen jälkeen.

Kesäkuussa enintään kahdeksanprosenttiset käymisteitse valmistetut juomat, kuten viinit ja vahvat oluet, tulivat myyntiin ruokakauppoihin.

Alkoholijuomien myynnin osuus koko päivittäistavaramyynnistä oli 503 miljoonaa euroa eli 8,7 prosenttia, Päivittäistavarakauppa kertoo tiedotteessa.

Kaikkiaan Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaramyynnin arvo heinä–syyskuussa oli 5,8 miljardia euroa, josta elintarvikkeiden osuus oli 3,7 miljardia euroa.

Tilastoissa ovat mukana SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, R-kioski, Minimani ja M-ketju.

Olutta myytiin eniten

Tilastojen mukaan heinä–syyskuussa oluen osuus alkoholimyynnin arvosta oli 68 prosenttia. Tästä alkoholittoman oluen osuus oli 4 prosenttia. Lager- ja muuta olutta myytiin 321,5 miljoonalla eurolla ja vähäalkoholista sekä alkoholitonta olutta 18,5 miljoonalla eurolla.

Alkoholipitoisia virvoitusjuomia ja viinipohjaisia juomia, kuten long drink -juomia sekä näiden alkoholittomia vastineita, myytiin 115 miljoonalla eurolla. Osuus koko alkoholimyynnistä oli 23 prosenttia.

Hedelmä- ja marjaviinien tuoteryhmä sisältää myös siiderit sekä alkoholittomat vastineet. Myynti oli heinä–syyskuussa 29 miljoonaa euroa ja osuus koko alkoholimyynnistä 6 prosenttia. Rypäleviinien myynti oli 19 miljoonaa euroa ja koko alkoholimyynnistä 4 prosenttia.

Lue myös: 

Lue myös:

    Uusimmat