Alkoholittomien tuotteiden myynti Alkossa tuplaantui viime vuoden aikana. Samalla alkoholin myynti väheni 94 miljoonaan litraan toissa vuoden 97:stä. Alkoholittomien tuotteiden lisäksi ainoastaan rosee- ja kuohuviinien myynti lisääntyi.
– Viime vuonna alkoholittomien tuotteiden myynti ohitti samppanjan. Sama kehitys on jatkunut alkuvuodestakin, toimitusjohtaja Hille Korhonen kertoi Alkon tiedotustilaisuudessa Helsingissä perjantaina.
Korhosen mukaan vastaava trendi on nähtävissä myös Suomen ulkopuolella.
– Isot viinitalot ovat panostaneet alkoholittomien tuotteiden valmistukseen, mikä on parantanut tuotteiden makua.
Alkoholittomien juomien lisäksi luonnonmukaisesti ja eettisesti tuotettujen juomien suosio on kasvanut. Molempiin osaselitys on kysynnän kasvun lisäksi tuotteiden valikoiman kasvaminen ja aiempaa aktiivisempi markkinointi.
Verkkokauppa aukeaa, valikoima kasvaa
Alko avaa verkkokauppansa kuluttajille marraskuussa. Yrityksille kauppa aukeaa jo kesällä.
Verkkokaupasta on saatavissa kaikki Alkon tuotteet. Verkkokauppa toimittaa tuotteita myös Alkon valikoiman ulkopuolelta sikäli kuin niitä on tuottajilta saatavissa.
Viime vuoden lopussa Alkon valikoimassa oli yli 5700 alkoholituotetta. Tavoitteena on kasvattaa määrää noin 10 000 tuotteeseen vuonna 2020.
Toimituksia yksityisasiakkaille tehdään vain Alkon toimipisteisiin ja noutopisteisiin, joissa tilaajan henkilöllisyys tarkastetaan tuotteita noudettaessa. Korhosen mukaan tuotteet toimitetaan perille viikon kuluessa tilauksesta, jos tuotteet kuuluvat verkkokaupan valikoimaan.
Alkon liikevaihto ja liikevoitto pysyivät ennallaan viime vuonna. Liikevaihto alkoholiveroineen oli vajaat 1,2 miljardia euroa. Liikevoitto pysyi 50 miljoonassa eurossa. Alko jakaa valtiolle osinkoja 40 miljoonaa euroa.
Korhosen mukaan myynnin määrän laskun vaikutusta liikevaihtoon hillitsi se, että asiakkaat ostivat entistä enemmän laadukkaampia tuotteita.