Alko julkaisi maanantaina toukokuun myyntitilastonsa. Tilastot paljastavat, että useimpien juomien myynti laantui viime vuoden toukokuuhun verrattuna. Yhden tuoteryhmän myynti kuitenkin kasvoi.
Videolla valmistetaan herkullisia mocktaileja!
Toukokuun litramyynti väheni Alkossa noin 13 prosenttia verrattuna edellisen vuoden toukokuuhun, Alkosta tiedotetaan. Viime vuoden toukokuussa koronarajoitukset muuttivat merkittävästi alkoholin myyntikanavia.
Tänä vuonna toukokuussa oluiden myynti laski 18,6 prosenttia, punaviinien 16,9 prosenttia ja valkoviinien 14,7 prosenttia. Sen sijaan alkoholittomien myynti kasvoi 17,9 prosenttia.
– Myynti on nyt tasaantumaan päin vilkkaimmista koronakuukausista. Viime vuoden toukokuun myyntiä voisi luonnehtia aika poikkeukselliseksi. Tuolloin litramyynti kasvoi koronarajoitusten vuoksi 19 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna, sanoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.
Tammi–toukokuussa Alkon myynti litroissa on viime vuoden tasolla.
Alkoholittomien myynti jatkuvasti kasvussa
Alkon mukaan hyvinvoinnin ja terveyden trendit kulkevat käsi kädessä alkoholittomien ja matala-alkoholisten tuotteiden kysynnän kanssa.
Tammi–toukokuussa 2021 Alkon alkoholittomien litramyynti kasvoi 25,4 prosenttia. Kesän odotetaan lisäävän alkoholittomien myyntiä entisestään.
– Kokonaismyynnistä alkoholittomien osuus on vielä pientä. Puhumme kuitenkin merkittävästä trendistä, johon myös me haluamme vastata ja palvella tältäkin osin asiakkaitamme. Kasvu tulee toki myös valikoiman kasvun myötä. Eniten kysyntä tällä hetkellä kohdistuu alkoholittomiin viineihin, Pennanen kertoo.
Viime vuonna Alko myi alkoholittomia juomia 571 000 litraa – yli kolminkertaisesti esimerkiksi vuoteen 2014 verrattuna.
Lue myös: Oletko maistanut? Supersuosittua kesäjuomaa myydään vuosittain hurja määrä suomalaisravintoloissa: "Eikä suosiolle näy loppua"
Lähde: Alko