Alko tiedotti keskiviikkona helmikuun myynneistään. Myynnit laskivat viime vuoden vastaavasta ajankohdasta.
Alko julkisti perinteiseen tapaan kuukausittaiset myyntitilastonsa. Alko kertoo tiedotteessaan, että helmikuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 8,7 prosenttia. Alkon myynnit laskivat myös tammikuussa.
Lue myös: Kannattaako valita hanapakkaus vai viinipullo? Alko lyö faktat tiskiin juomapakkauksista ja paljastaa tammikuun myyntitilastonsa
"Koronarajoitusten asteittainen purkaminen näkyy"
Alkon mukaan se myi juomia 5,7 miljoonaa litraa helmikuussa 2022, kun myynnit olivat vuotta aiemmin 6,2 miljoonaa litraa.
– Koronarajoitusten asteittainen purkaminen näkyy alkoholin myyntikanavissa, kun myynti jakautuu myös ravintola-anniskeluun Alkon ja päivittäistavarakaupan lisäksi, Alko toteaa tiedotteessaan.
Alkon tilastoista selviää, että kaikkien juomaryhmien myynti laski helmikuussa. Suurin pudotus nähtiin viinien tuoteryhmässä, joissa kovin lasku oli miedoissa viineissä (–16,8 prosenttia) sekä punaviineissä (–12,6 prosenttia). Panimotuotteiden myynti laski kokonaisuudessaan 7,7 prosenttia ja väkevien 7,6 prosenttia.
Alkoholittomienkin myynnissä pientä laskua, mutta trendi on edelleen kasvava
Myös alkoholittomien juomien myynti putosi helmikuussa, vaikkakaan ei yhtä paljon kuin alkoholijuomien. Alkoholittomia juomia myytiin 1,8 prosenttia vähemmän kuin viime helmikuussa.
Alkon vastuullisuuspäällikkö Marja Aho kertoi tammikuussa, että suomalaiset kiinnittävät nyt enemmän huomiota hyvinvointiinsa ja myös juomavalintoja tehdään vastuullisemmin.
– Alkoholittomien kysyntä on meillä moninkertaistunut viime vuosien aikana ja sama trendi jatkuu, Aho totesi tiedotteessa.