Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne kertoo, että kannattava kasvu ulkomailla kompensoi huhti-kesäkuussa kannattavuuden laskua kotimaassa.
Hänen mukaansa ulkomaisten liiketoimintojen merkitys on kasvanut nopeasti. Itäisen Keski-Euroopan myönteinen kehitys ja parantunut työllisyystilanne ovat tukeneet Alma Median kasvua alueella.
Kotimaassa Almaa painoi erityisesti painettu media.
Yhtiön liikevoitto ennen kertaeriä kohosi huhti-kesäkuussa 6,8 miljoonaan euroon 6,3 miljoonasta eurosta. Liikevaihto sen sijaan laski 73 miljoonaa euroon 76 miljoonasta eurosta.
Digitaaliset kuluttajapalvelut jatkoivat kasvuaan sekä liikevaihdon että liikevoiton osalta. Digitaaliset palvelut toivat liikevoittoa 3,9 miljoonaa euroa, mikä on yli puolet konsernin koko liiketuloksesta. Kasvua kertyi 57 prosenttia.
Sen sijaan valtakunnallisen kuluttajamedian liikevoitto supistui 48 prosenttia 0,9 miljoonaan euroon. Alueellisessa mediassa liiketulos putosi neljänneksellä 2,2 miljoonaan euroon.
Alma Media julkaisee muun muassa Aamulehteä, Satakunnan Kansaa, Lapin Kansaa, Kauppalehteä ja Iltalehteä.
Yhtiö on STT-Lehtikuvan toiseksi suurin omistaja.