Mediakonserni Alma Median oikaistu liikevoitto jatkuvista toiminnoista supistui loka-joulukuussa 11,1 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 12,5 miljoonasta eurosta. Jatkuvien toimintojen liikevaihto putosi vajaat kuusi prosenttia.
Koko vuoden oikaistu liikevoitto jatkuvista toiminnoista painui 45,4 miljoonaa euroon 49,4 miljoonasta eurosta. Liikevaihto kutistui kahdeksan prosenttia runsaaseen 230 miljoonaan euroon.
– Koronan vaikutukset Alma Median liiketoimintaan vaihtelivat toimintavuonna liiketoiminnoittain ja maittain. Keväällä taloudessa nähtiin äkkipysähdys, mutta kysyntä elpyi loppuvuotta kohti hidastaen liikevaihtomme laskua, kertoo toimitusjohtaja Kai Telanne tiedotteessa.
Alma Median toimintaa väritti viime vuonna Aamulehden ja Satakunnan Kansan myyminen Sanomalle. Sen vuoksi yhtiö raportoi liiketuloksen ja -vaihdon jatkuvista toiminnoista ilman Aamulehteä ja Satakunnan Kansaa sekä kauppaan liittyneitä paikallislehtiä.
Aiempaa enemmän talousuutisointiin painottuva Alma Media sai potkua digitaalisesta mainonnasta talous- ja ammattimedioissa, joka ylitti koronakriisiä edeltävän tason.
Yhtiö aikoo jatkaa kansainvälistymisen polulla
Telanteen mukaan Iltalehden irtonumeromyynnin lasku kiihtyi koronan aiheuttamien matkustusrajoitusten vuoksi, mutta verkossa Iltalehden yleisömäärät olivat edelleen ennätyskorkealla tasolla.
– Kasvatamme ja monipuolistamme tuoteportfoliotamme mediasta markkinapaikka- ja digitaalisiin palveluihin. Jatkamme kansainvälistymisen polulla ja etsimme uusia kasvumahdollisuuksia ammattilaisille ja kuluttajille suunnatuista digitaalisista palveluista, Telanne sanoo.
Yhtiö arvioi, että epävarmuus toimintaympäristössä jatkuu koronapandemian vuoksi myös tänä vuonna. Alma Media odottaa jatkuvien toimintojen liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton olevan viime vuoden tasolla. Suomen lisäksi Alma Median päämarkkinamaat ovat Tshekki ja Slovakia itäisessä Keski-Euroopassa.