Alusvaatekauppa lopetti mallien kuvien muokkaamisen – myynti kasvoi huikeasti

Alusvaatteita valmistava Aerie lopetti malliensa retusoimisen. Samaa taktiikkaa käyttävät muutkin.

Alusvaatteita valmistava Aerie iski mainonnassaan kultasuoneen. Firman taktiikka on yksinkertainen: mallien kuvia ei käsitellä Photoshopilla, tai millään muullakaan kuvankäsittelyohjelmalla. 

Yhtiö lopetti kuvankäsittelyn vuonna 2014 ja lanseerasi samalla aiheeseen liittyvän sosiaalisen median kampanjan, jossa naisia juhlitaan sellaisina kuin he ovat.

– Aerie Real -kampanjan tarkoitus on kertoa, ettei kauneutta tarvitse retusoida, ja antaa kaikenkokoisille ja -muotoisille nuorille naisille mahdollisuus löytää upeita tyylejä, jotka sopivat heille, yhtiön edustaja perusteli linjausta.

Yksi kampanjan kasvoista on Iskra Lawrence. Lawrence ei aiemmin saanut mallisopimusta, koska oli "liian isokokoinen". 

Muutos kuvissa on kannattanut: Independent-lehden mukaan myynti kasvoi viimeisen vuosineljänneksen aikana 26 prosenttia.

Vaikka malleja ei retusoitaisi, yhtiöt voivat silti muokata kuvia: ne voivat esimerkiksi parannella kuvan värejä ja putsata otoksesta mahdollisia roskia. 

Kuvankäsittelystä ovat aiemmin luopuneet myös nettikauppa ModCloth sekä Seventeen-lehti. Myös näyttelijä Vanessa Hudgens luopui Photoshopin käytöstä vuoden 2014 Bongo-housumerkin kampanjassa.

Seventeen lupasi esimerkiksi olla muuttamatta naisten kehon tai kasvojen muotoa. Muutos alkoi, kun 14-vuotiaan lehden lukijan alullepanema vetoomus muokkaamattomien kuvien puolesta keräsi 84 000 nimeä. ModCloth puolestaan lupautui paitsi säilyttämään naisten kehot sellaisina kuin ne ovat, myös lisäämään merkinnän niihin kuviin, joita on käsitelty. Lisäksi se ei mainosta käsitellyillä kuvilla medioissa, joita lukevat alle 13-vuotiaat. 

Burleskissa juhlitaan kaikenlaisia kehoja!



Lue myös:

    Uusimmat