Reaaliaikaisen paikantamisen avulla voidaan vähentää polttoainekustannuksia, järkeistää reittisuunnittelua sekä valvoa kaluston sijaintia ja käyttöä. Paikannusratkaisuja maailmallekin vievä Mapon hyödyntää ratkaisuissaan kotimaisen Digitan IoT-verkkoa.
Työmaalta varastettuja koneita, kömpelöitä ajopäiväkirjoja ja kuljetusreitteihin kätkeytyneitä hukkakilometrejä – muun muassa näitä ongelmia voidaan taklata älykkäällä paikantamisella.
Mapon Finland Oy:n kehittämä kalustonhallintaohjelma hyödyntää kotimaisen Digitan LoRa-teknologiaan perustuvaa verkkoa. IoT-verkko mahdollistaa perinteisiä ratkaisuja nopeamman tiedonsiirron ja huomattavasti pidemmän akunkestävyyden.
Älykästä paikantamista voidaan hyödyntää lähes kaikissa liikkuvissa kohteissa kuten kuljetus- ja henkilöautoissa ja rakennustyömaan koneissa.
– Kaikkea voidaan paikantaa, mihin liittyy koneita ja ajoneuvoja. Paikantamisen tarpeita asiakkaillamme on monia: ajoneuvojen sijainnin ja liikkeiden seuraaminen, ajopäiväkirjan automatisointi, ajotavan ja polttoainekulutuksen seuranta ja kaluston tehokkuuden hallinta, kertoo Maponin toimitusjohtaja Jani Asunmaa.
Ajotavan ja polttoaineen kulutuksen seurannalla päästään kiinni tapoihin, jotka syövät euroja ja kuormittavat ympäristöä. Kaluston tehokkuuden hallinnalla pystytään puolestaan arvioimaan käyttöastetta.
Maponin avulla voi tehdä myös reitinsuunnittelua sekä työaika- ja tehtäväseurantaa. Pääte- ja mobiililaitteella toimiva sovellus voi myös olla suoraan yhteydessä esimerkiksi tien päällä oleviin kuljettajiin.
Paikannuksen avulla estetään varkauksia
Paikannuksen ja älykkäiden anturien avulla pysytään siis ajan tasalla kaluston liikkeistä, reiteistä ja esimerkiksi kylmäautojen lämpötiloista. Kompaktit paikannusanturit voidaan kiinnittää langattomasti lähes mihin tahansa kohteeseen. Maponin asiakkaita löytyy muun muassa kuljetus ja logistiikka-alalta, maanrakennuksesta, koneenvuokrauksesta ja kiinteistöhuollosta.
Paikannuksen avulla kaluston liikkumista voidaan seurata kolmella tavalla. Anturin avulla voidaan asettaa tietty aikaikkuna, jolloin työkone tai ajoneuvo ei saa liikkua. Liike aiheuttaa asetettuna aikana aina hälytyksen tekstiviestillä tai sähköpostilla.
Toinen tapa seurata kalustoa on asettaa jokaisesta liikkeelle lähdöstä automaattinen hälytys. Kolmas mahdollistaa tietyn sallitun alueen määrittelemisen, jonka rajojen ylittämisestä seuraa niin ikään hälytys. Alueeksi voi määrittää esimerkiksi parkkiruudun tai rakennustyömaan.
Kaluston seuranta korostuu valitettavan paljon ilmi tulevien varkauksien myötä. Asunmaa kertoo, että Maponilla työkoneiden varkauksista tai niiden yrityksistä saadaan kuulla lähes joka viikonlopun jäljiltä.
– Joka maanantai meille tulee sähköpostia, että meidän palvelullamme on joko estetty varkaus tai on saatu sen avulla varastettu kone takaisin.
Epäiltyä varastettua ajoneuvoa voidaan Maponin paikannuksen avulla seurata reaaliaikaisesti, ja ohjelmasta on mahdollistaa välittää myös seurantalinkki esimerkiksi virkavallan avuksi etsintöihin. Seurannan lisäksi kaikkien paikannuksen piirissä olevien kohteiden sijainnit ovat jatkuvasti tallessa Mapon-palvelussa.
LoRa-teknologia moninkertaisti virrankeston
Ennen yrittäjäksi ryhtymistään Asunmaa oli vastaavanlaisen palvelun käyttäjä, mutta koki olevansa silloiseen palveluun tyytymätön. Mapon syntyi halusta luoda palvelu, joka oikeasti toimii. Asunmaan mukaan siihen on päästy asiakaslähtöisellä ajattelulla.
– Suurin vahvuutemme on asiakkaan kuunteleminen. Jokainen ratkaisu, jonka me olemme tuoneet tarjolle, on lähtenyt ideana asiakkaaltamme. Meillä kehittäminen on ”kiellettyä” eli idean täytyy aina lähteä jostakin asiakkaan tarpeesta.
Samaa kantavaa ajatusta vaaditaan myös yhteistyökumppaneilta.
Maponin kehittämissä paikannusratkaisuissa hyödynnetään kotimaisen Digitan IoT-verkkoa, mikä mahdollistaa helppokäyttöisen paikannuksen pitkällä käyttövirralla. Yhteistyö Digitan kanssa alkoi alkuvuodesta 2018, ja Mapon oli ensimmäinen paikannusratkaisuissa verkkoa hyödyntävä toimija.
– Tiesimme, että LoRa-verkon merkittävä etu on pienempi virrankulutus, mikä puhuttelee myös meidän asiakkaitamme. Paikantimet halutaan usein paikkoihin, joissa vaaditaan paristo tai akku, joka kestäisi mahdollisimman pitkään, Asunmaa sanoo.
LoRa-teknologiaan pohjautuva verkko soveltuu erinomaisen hyvin pienten datamäärien välittämiseen pitkienkin etäisyyksien välillä. Langattoman teknologian laitteet kuluttavat myös huomattavasti vähemmän virtaa perinteisiin verrattuna.
– Laitteiden virta kestää 3–4-kertaisesti pidempään perinteisiin ratkaisuihin verrattuna, Asunmaa arvioi.
Asunmaa pitää Digitan verkon tärkeimpänä vahvuutena lähes koko Suomen laajuista peittoa.
– Siksi Digita oli mielekäs ja itsestään selvä valinta. Toiseksi erittäin tärkeäksi puoleksi on osoittautunut se, että Digita on pystynyt nopeasti korjaamaan esimerkiksi alueellisia kantavuuden haasteita lisäämällä tarvittaessa tukiasemia.
Digitan LoRaWAN-verkko
|