GSGroup Finland Oy hyödyntää nyt kotimaisen Digitan IoT-verkkoa, mikä mahdollistaa entistä kustannustehokkaampien paikannus- ja seurantaratkaisujen tarjoamisen asiakkailleen.
Paikannuksen ja jäljityksen parissa lähes 30 vuotta toiminut GSGroup Finland Oy hyppäsi uuden vuosikymmenen myötä LoRaWAN-teknologian piiriin. Toukokuussa 2020 GSGroup Finland otti käyttöönsä kotimaisen Digitan LoRaWAN-teknologiaan pohjautuvan maanlaajuisen IoT-verkon.
Uutta teknologiaa hyödynnetään muun muassa kuljetusten laadun varmistamisessa sekä suurten omaisuuserien paikantamisessa.
– Meillä on paljon asiakkaita, jotka ovat kiinnostuneita IoT-teknologian hyödyntämisestä kustannustehokkaammassa omaisuuden paikantamisessa. Tähän tarpeeseen Digitan LoRaWAN-verkko vastaa hyvin, kertoo Business Unit Manager Pekka Naukkarinen.
Euroopan suurimpiin sensoriteknologian toimittajiin kuuluva GSGroup toimii ympäri Euroopan.
Esimerkiksi Pohjoismaissa toimivat kuljetuspalvelut Post Nord ja DB Schenker hyödyntävät GSGroupin sensoriteknologiaa. Naukkarinen arvioi, että juuri kuljetus- ja logistiikka-alan puolella IoT-teknologia tulee yleistymään vauhdilla. Erityisesti reaaliaikaisen tiedon tarve on kasvanut.
– Tavaran kuljetuksen saapumisaika halutaan tietää aiempaa tarkemmin. Tarve voi liittyä esimerkiksi aikataulujen tehostamisen tarpeeseen tai siihen, että varastossa ei haluta seisottaa niin sanotusti ylimääräistä tavaraa.
”Moni yritys näkee kaaoksen siinä, missä me näemme mahdollisuuden”
Älykästä paikannusta voi hyödyntää monella sektorilla lisäämään tuottavuutta ja tehokkuutta. Esimerkiksi kuljetusalalla suurten lava- ja konttimäärien seuranta on tärkeää omaisuudenhallinnan kannalta. Rakennustyömaalla työkalujen ja -koneiden paikannuksella voidaan säästää arvokasta aikaa, kun resursseja ei hukata niiden etsimiseen. Ajantasainen elintarvikekuljetusten seuranta auttaa puolestaan vähentämään hävikkiä.
Norjalaiskonserni GSGroupin toiminta Suomessa kattaa ajoneuvojen paikantamisjärjestelmät, omaisuuden paikannuksen ja kenttätyönohjauksen. Ennen LoRa-teknologian mukaantuloa paikannuksessa ja seurannassa on hyödynnetty GPS-satelliittipaikannusta ja perinteisiä operaattoreiden verkkoja.
– Perinteinen paikannus on todella tarkkaa, mutta LoRa-teknologiaan verraten arvokkaampaa. Digitan LoRaWAN-verkon myötä pystymme tarjoamaan huomattavasti kustannustehokkaampia ratkaisuja erityisesti isoille paikannusmäärille, kiteyttää Naukkarinen.
Digitan LoRa-teknologiaa hyödyntävän IoT-verkon etuja ovat valtakunnallinen kattavuus ja nopeus erityisesti pienten datamäärien siirrossa. Digitan IoT-verkon väestöpeitto on ulkopeiton osalta 99 prosenttia ja sisäpeiton osalta 96 prosenttia. Naukkarisen mukaan nämä tekijät ajoivat yhteistyöhön juuri Digitan kanssa.
– Olemme lähteneet oikein hyvillä mielin yhteistyöhön. Ensimmäiset lähetykset asiakkaillemme ovat jo lähteneet, Naukkarinen iloitsee pari viikkoa yhteistyön julkistuksen jälkeen.
Naukkarisen näkemyksen mukaan esineiden internet näyttäytyy vielä monelle yrittäjälle ja yritykselle suorastaan kaaoksena. Palvelujen tarjoajia on paljon, ja uuden teknologian ottaminen osaksi oman yrityksen arkea voi näyttäytyä isona, aikaa vievänä projektina.
– Moni yritys näkee kaaoksen siinä, missä me näemme mahdollisuuden: miten palveluilla voi edelleen parantaa oman yrityksensä palveluita ja tuottaa lisäarvoa asiakkailleen. GSGroupin pitkä historia takaa luotettavuuden ja varmuuden palveluiden toimivuuteen. Asiakaspalvelumme on myös tärkeä valttikortti kilpailevassa markkinassa.
IoT yleistyy vauhdilla
IoT (Internet of Things) eli esineiden internet on yleistynyt ja tulee yleistymään vauhdilla tulevina vuosina. Jo nyt teknologiaa hyödynnetään lukuisilla sektoreilla, joissa se on arkipäivää. Esimerkiksi vesilaitokset käyttävät etäluettavia vesimittareita ja rakennustyömailla tehdään älykästä kulunvalvontaa. Paikannus ja seuranta ovat merkittävä osa kasvavaa älykästä arkea niin ihmisten kodeissa kuin yrityksissäkin.
– Uskon, että tulevaisuudessa esimerkiksi työmailla pienetkin työkalut halutaan pystyä paikantamaan. Kustannuksia voi yksinkertaisesti syntyä todella paljon, jos työkalujen ja -koneiden etsintään menee turhaan aikaa, Naukkarinen sanoo.
Jos teknologian avulla kuluja voidaan karsia nopeasti ja edullisesti, se myös tulee yleistymään. Toinen Naukkarisen arkinen esimerkki liittyy erilaisiin huoltokäynteihin, jotka ainakin toistaiseksi vaativat aina asiantuntevan huoltajan työpanoksen paikan päällä kohteessa.
– IoT-teknologialla esimerkiksi keikkaluonteisia huoltokäyntejä pystytään tekemään huomattavasti tehokkaammin. Asentaja voi tarkistaa älypuhelimen sovelluksesta oletettua nopeammin sujuneen huoltokäynnin jälkeen, mihin kohteeseen hänen kannattaisi seuraavaksi mennä. Näin vähennetään turhaa liikkumista paikasta toiseen, ja työn tekemisestä tulee proaktiivisempaa.
Digitan IoT-verkko
|