Suomalaiset eivät osaa markkinoida itseään, kirjoittaa The Huffington post -lehdessä professori Ira Kalb. Artikkelissaan hän kehuu avoimesti Suomea, suomalaista osaamista, luontoa ja ruokaa. Hän sanookin, että Suomi on maailman suurin salaisuus, koska sitä ei osata markkinoida.
Matkailun edistämiseen tähtäävä Visit Finlandissa myönnetään, että parantamisen varaa maamme markkinoinnin suhteen on. Maailmalla kyllä markkinoidaan Suomen vahvuuksia, mutta rahaa ei ole riittävästi.
– Ongelma on se, että meillä on ihan liian pienet budjetit, jotta saisimme näkyvyyttä riittävästi. Voi olla tietysti sitäkin taustalla, että sitä luovuutta puuttuu. Eihän kaikilla mailla välttämättä ole suurta budjettia, mutta silti ne saattavat keksiä jonkun todella hienon kikan, jolla sitä näkyvyyttä saadaan. Esimerkiksi Uuden-Seelannissa oli matkailunedistämiskampanja, jossa pääsi rantavahdiksi tai vastaavaksi. Siitä some-kampanjasta tuli hillitön hitti, sanoo Visit Finlandin tutkimus- ja kehitysjohtaja Kristiina Hietasaari.
Vaatimattomuus ei aina kaunista
Ulkomaankauppaa tekevät suomalaisyritykset eivät aina kerro olevansa suomalaisia, tai eivät näe sen merkitystä.
– Ehkä yritykset eivät koe sen olevan mikään pointti, mutta kyllä Suomi siitä hyötyisi, koska silloin meistä tiedettäisiin enemmän, sanoo Hietasaari.
Hän kertoo, että yhteistyötä suomalaisten yritysten kanssa kyllä tehdään. Viime vuonna Visit Finlandin sivuille houkuteltiin matkailijoita muun muassa Rovion Suomi-aiheisella Angry Birds -pelillä, jossa vihaiset linnut seikkailivat suomalaisissa maisemissa. Marimekko ja Finnair taas ovat aktiivisesti mukana Kiinassa ja muualla Aasiassa Suomi-markkinoinnissa.
– Suomessa ei kuitenkaan ole riittävästi tunnettuja kuluttajabrändejä, joita voisi käyttää matkailussa, meillä vientiteollisuus on vahvasti teknologiateollisuutta tai metsä- ja konepajateollisuutta, muistuttaa Hietasaari.
Hietasaaren mukaan Volvo ja Ikea ovat aktiivisesti markkinoimassa rakkaan naapurimme Ruotsin Visit Swedeniä.
– Saksassa mielikuva Suomesta on positiivinen, mutta esimerkiksi nuoremmat eivät Suomea tunne. Ruotsista taas on tullut tosi pop. Ruotsi näkyy kirjallisuudessa, heillä on hyviä dekkaristeja, musiikkia ja ruokakulttuuria. Niiden kautta maa on noussut.
Kaukaiseen maahan kuitenkin rakastutaan
Suomeen saapuvat turistit kuitenkin tulevat maahan mielellään toistekin.
– Ne jotka tänne tulevat, ovat ihastuneet. Meillä on pikkusen korkeampi asiakasuskollisuus, eli ne jotka ovat käyneet myös palaavat, kertoo Hietasaari.
Hän haluaisikin panostaa maan tunnettuuden lisäämiseen.
– Tulevina vuosina tehdään tunnetuksi suomalaista saaristoa, hyvinvointimatkailua ja keskitytään palvelemaan myös niitä lentomatkustajia, jotka käyvät välilaskujen aikana maassa.
– Pitäisi saada matkailijat ymmärtämään, että meillä voi päästä eroon stressistä, meillä on hiljaisuutta, rauhaa ja puhdas luonto, sanoo Hietasaari.
Lentomatkustajille taas on tarkoitus räätälöidä ihan oma kokonaisuutensa.
– Meillä on vuosittain kaksi miljoonaa koneenvaihtajaa. Heille ollaan tarjoamassa stop over -tuotemenua, joka räätälöidään tarkasti. Tavoitteena on tehdä helppoja paketteja, joissa kerrotaan, että tätä voit nähdä ja kokea tietyssä ajassa turvallisesti ja helposti – myöhästymättä kuitenkaan jatkolennolta, kuvailee Hietasaari.
Tulevaisuudessa toivotaan, että vetoapua tulee myös entistä enemmän designista.
– Tanska on suunnittelustaan tunnetumpi, vaikka meillä on vähintään yhtä hienoja asioita, sanoo Hietasaari.