Suomen saama Nato-julkisuus on lisännyt Suomen tunnettuutta Yhdysvalloissa, kertoo amerikkalaisjohtaja. Newyorkilaisen mainostoimistoyrittäjän mukaan jotkut yritykset yrittävät turhaan sekoittua massaan pyrkiessään USA:n markkinoille.
Suomalainen ohjelmisto- ja teknologiayhtiö Reaktor tuli Yhdysvaltojen markkinoille viime vuosikymmenen puolivälin tienoilla. Nyt sen asiakaslistalla Yhdysvalloissa on isoja nimiä, kuten Nasdaq-pörssi ja mediajätit HBO, CBS ja News Corp.
Reaktorin New Yorkin toimisto Manhattanilla avattiin aluksi vain yhtä asiakasta varten. Sen jälkeen kasvu Amerikan markkinoilla on ollut tasaista.
– Asiakaspohja on kasvanut pitkälti puskaradion välityksellä. Se on ollut mahdollista, kun olemme tehneet hyvää työtä olemassa olevien asiakkaidemme kanssa, sanoo Reaktorin Pohjois-Amerikan toimintojen johtaja Mark Cibort.
Cibort on luottavainen myös tulevan suhteen, vaikka Yhdysvalloissa onkin juuri nyt huolia lamasta. Maan bruttokansantuote supistui vuoden kahdella ensimmäisellä neljänneksellä.
– Työmme jatkuu nykyisten asiakkaiden kanssa ja keskustelemme parhaillaan uusista asiakkaista.
Osaavia tekijöitä Reaktor on houkutellut isommista firmoista työkulttuurilta, joka on tuontitavaraa Suomesta. Piilaakson jättiyrityksiä vastaan ei kilpailla osaajista palkalla vaan hyvinvoinnilla.
Töitä ei tehdä kellon ympäri ja vuosiloma on jopa pakko pitää.
– Jotkut rekrytoiduista ovat olleet skeptisiä lupaustemme suhteen, kun heidän aikaisemmissa työpaikoissaan on luvattu toista ja tehty toista.
– Välitämme työntekijöidemme hyvinvoinnista. Monet yhdysvaltalaiset yritykset ovat paljon enemmän keskittyneitä pelkkään tulokseen tai kasvuun, Cibort sanoo.
Suomalaisyritykset käänsivät katseensa länteen
Keväällä MTV Uutiset kertoi, miten suomalaisyritykset ovat tänä vuonna lähteneet sijoittamaan Yhdysvaltoihin ennätysmäärin. Taustalla on muun muassa Ukrainan sodan myötä tyrehtynyt Venäjän kauppa.
Boreniuksen osakas Juha Koponen arvioi tuolloin, että Yhdysvaltoihin lähtee tänä vuonna 100 uutta suomalaisyhtiötä.
Ajoitus suomalaisyritysten rynnistykselle tulee yhdysvaltalaisen Mark Cibortin mukaan hyvään saumaan. Suomen ja suomalaisten arvojen tunnettuus on juuri nyt Yhdysvalloissa korkeammalla tasolla kuin pitkään aikaan.
– Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyden ympärillä on käyty paljon keskustelua, joka tuonut Suomelle näkyvyyttä. Sanoisin, että Suomen ymmärtäminen ja näkyvyys ovat Yhdysvalloissa kasvanee selvästi viimeisen noin 4–6 kuukauden aikana, Cibort sanoo.
"Suomessa on ihan maailmanluokan tuotteita"
– Suomessa on ihan maailmanluokan tuotteita ja brändejä, mutta niistä ei usein osata kertoa oikein, sanoo mainostoimisto PYRYn perustaja Kalle Mattila.
New Yorkissa asuvan Mattilan havaintojen mukaan monilla Yhdysvaltoihin tulevilla suomalaisyrityksillä on petrattavaa etenkin kolmessa asiassa. Ne ovat hänestä diversiteetti, erikoisuus ja markkinointi.
Diversiteetillä Mattila tarkoittaa sitä, että monille amerikkalaisille on red flag, varoitusmerkki, jos yrityksen kaikki työntekijät ja edustajat ovat valkoisia miehiä.
– Yhdysvallat on ihan valtavan monimuotoinen maa, paljon monimuotoisempi kuin Suomi. Tänne tullessa monimuotoisuuden lisääminen läpi organisaatioon on todella tärkeää, Mattila sanoo.
Suomalaisuutta ei kannata piilottaa
Monikulttuurisuuden arvostaminen tarkoittaa Mattilan mukaan sitä, että myös suomalainen kulttuuri kiinnostaa. Siksi on hänen mukaansa usein väärä strategia yrittää näyttää amerikkalaiselta yritykseltä ja sulautua massaan. Erikoisuudella saa huomiota.
– Yritysten tulisi löytää ne erottavat tekijät. Usein ne ovat juuri niitä suomalaiseen osaamiseen, suomalaiseen kulttuuriin tai Suomeen liittyviä asioita, Mattila sanoo.
Myös Reaktorin Mark Cibort on samaa mieltä.
– Älkää olko ujoja suomalaisista juuristanne ja taustastanne. Suomalaisessa ja pohjoismaisessa kulttuurissa on vähän mystiikkaa, joka voi olla juuri erottava tekijä, jolla kiinnitätte huomion ainakin aluksi, Cibort sanoo.
Amerikkalaiset yritykset ottaneet suomalaisia nimiä
Jopa amerikkalaiset brändit ovat viime aikoina ottaneet suomalaisia nimiä. Mattila kertoo, että erään johtava brändinnimeämistoimiston hyllyllä Kaliforniassa on suomenkielen sanakirja.
– Ne erottuvat massasta. Amazonilla on esimerkiksi wifi-portaali nimeltä Eero ja uusi suosittu pizzauunibrändi täällä on Ooni. Tai kuten paikalliset lausuvat sen, uuni, Mattila kertoo.
Oonin takaa löytyy suomalainen Kristian Tapaninaho, mutta esimerkiksi kalifornialainen Vuori-urheiluvaatebrändi on täysin amerikkalainen. Muuta linkkiä Suomeen ei nimen lisäksi ole.
Mattilan mukaan Suomessa mennään markkinoinnissa usein tuote tai palvelu edellä, mutta Yhdysvalloissa kiinnostaisivat enemmän henkilöt ja inspiroivat tarinat.
Käytännön asioissa voi kulua yllättävän pitkään
Miten "Amerikan valloitus" sitten käytännössä onnistuu? Reaktorin Mark Cibortin mukaan ei ainakaan etänä.
– Tänne täytyy perustaa tiimi. Sen ei tarvitse olla iso, mutta bisneksen tekeminen täysin eri aikavyöhykkeeltä tehokkaasti ei ole mahdollista. Myös jotkut sosiaaliset normit ovat täällä erilaisia kuin Suomessa eikä niitä opi kunnolla ymmärtämään kuin kokemalla itse.
Ennen tiimin perustamista Cibort suosittelee kattavaa markkinatutkimusta siltä sektorilta, jossa yritys haluaa lyödä itsensä läpi. "Kotiläksyt" on siis tehtävä hyvin.
Cibortin mukaan Yhdysvaltojen markkina on suuresta koostaan huolimatta hyvin homogeeninen, esimerkiksi Eurooppaan verrattuna. Jos markkinatutkimuksen toteuttaa itärannikolla, pätevät sen tulokset luultavasti myös länsirannikolla Kaliforniassa.
Hän neuvoo varautumaan siihen, että byrokratian rattaat voivat aiheuttaa hidasteita ja ongelmia alkuvaiheessa. Aikaa kuluu yksinkertaisilta tuntuviin asioihin.
– Näin amerikkalaisen näkökulmasta katsottuna, me vain olemme ottaneet sen annettuna, että jotkut asiat on tehty supervaikeiksi, varsinkin, pankkiasiat, vakuutukset ja terveydenhuolto. Kun työntekijä tulee Suomesta, yksi ensimmäisistä asioista, mitä hän huomaa on, on tosi vaikeaa saada sosiaaliturvatunnusta tai avata pankkitiliä.