Amerikkalaislehti The Huffington Post julkaisi Facebook-sivuillaan videon, jossa hehkutetaan suomalaista keksintöä, äitiyspakkausta. Hurjasti jakoja ja tykkäyksiä keränneellä videolla haastatellaan suomalaisvanhempia Heini ja Roger Enlundia.
Kahden, pian kolmen lapsen äiti Heini Enlund päätyi miehensä kanssa Huffington Postin videolle sattumalta.
– Kaverini kaveri on toimittajana siellä. Kaverini kysyi minulta viime viikolla, voisimmeko mieheni Rogerin kanssa kommentoida äiytiyspakkausta The Huffington Postille, ja ajattelin, että mikä ettei. Olin kuullut lehden nimen, mutta en tajunnut, miten iso media on kyseessä. Mieheni työskentelee media-alalla, joten hän tiesi paremmin. Sovimme toimittajien kanssa, että juttelemme maanantai-iltana.
Enlund on itse hakenut äitiyspakkauksen molempien, 6- ja 2,5-vuotiaiden lastensa kohdalla aikoo tehdä saman myös kolmannen, tulevan lapsen kanssa.
– Tavarat, joita äitiyspakkauksen mukana tulee, ovat laadukkaita ja tarpeellisia. Lisäksi pakkaukseen liittyy tunteellinen puoli. Tulee tunne, että minusta välitetään. Tämä on oikeasti tärkeä näkökulma, hän sanoo.
– Esimerkiksi oma äitini on säästänyt äitiyspakkauksen vaatteita ja makuupussin ja antanut ne minulle myöhemmin, mikä on ollut kiva asia.
Jos video ei näy, voit katsoa sen täältä.
Enlundin mielestä äitiyspakkaus olisi hyvä saada leviämään ympäri maailman.
– Varsinkin maissa, joissa on enemmän eriarvoisuutta ja köyhyyttä, tulevilla vanhemmilla ei ole välttämättä varaa ostaa kaikkia asioita, jotka vauvalla olisi hyvä olla. Mutta koen, että äitiyspakkaus on erittäin hyvä juttu myös kehittyneissä maissa.
– Suomalaisten pitäisi ylpeydellä julistaa, että tämä on meidän keksintömme ja tarttua siihen, että aihe kiinnostaa nyt maailmalla. Meidän kannattaisi lähteä miettimään, miten voimme markkinoida äitiyspakkausta. Äitiyspakkauksen avulla pystytään kuitenkin suhteellisen kohtuullisilla kustannuksilla saamaan hyvää aikaan.