Amin Asikaiselle jättilasku Xbil-kohussa: "Juhannuksen jälkeen oli puhelin kiinni"

Ammattinyrkkeilyn Euroopan mestari Amin Asikainen on yksi kymmenistä urheilijoista, joille riskittömältä vaikuttanut yhteistyö konkurssin tehneen Xbil-yhtiön kanssa jätti käteen pahasti ylivelkaisen auton.

MTV Urheilu uutisoi perjantaina, että jopa sata huippu-urheilijaa, somevaikuttajaa ja muuta julkkista pohtii parhaillaan oikeustoimien aloittamista markkinointiyhteistyön nimissä heille myydyistä sähköautoista.

Juhannuksen jälkeen konkurssiin haettu Xbil ehti muutaman vuoden ajan välittää hyvässä arvossa olleita käytettyjä sähköautoja. Yhtiö oli erittäin näkyvä sosiaalisessa mediassa, jossa se sai useat julkisuuden henkilöt markkinoimaan palveluitaan edulliselta vaikuttanutta autodiiliä vastaan.

Kaikkiaan Xbil sai tällä tavoin kumppaneikseen jopa 150–200 julkkista, joiden kanssa se teki osamaksusopimuksen, mutta lupasi yhteistyön päätteeksi ottaa autot takaisin jäännösarvoineen. Näin sopimus ei vaikuttanut juuri leasing-sopimusta suuremmalta riskiltä.

Amin Asikainen teki loppuvuodesta 2021 Xbilin kanssa sopimuksen Volvo XC90 -hybridiautosta, joka vaihdettiin myöhemmin Mercedeksen pakettiautoon ja edelleen EQB-katumaasturiin. Yhteistyön alkaessa oli puhetta, että auto vaihtuu puolen vuoden tai vuoden välein uuteen.

– Minun piti vastapalveluksena tehdä tietty määrä heidän mainostuksiaan ja olla tapahtumissa mukana. Se homma toimi ihan hyvin, ja itse asiassa se on koko ajan toiminut ihan hyvin, Asikainen kertoo.

(jos Instagram-upotus ei näy jutussa, voit avata sen tästä linkistä)

Asikainen olisi tarvinnut viisilapsiselle perheelleen ison auton, mutta joutui luopumaan pakettiautostaan Xbilin tarvittua sen tiettävästi Levin suunnalle toiseen käyttöön. Vaikka lupauksia auton palauttamisesta Asikaiselle tuli, sitä ei kuulunutkaan takaisin.

Vähitellen keskusteluyhteys Xbilin entisen toimitusjohtajan Aleksi Hannukselan kanssa alkoi vaikeutua. Kuluvan vuoden kesäkuussa yritys ajautui konkurssiin ja Asikaiselle jäi monien muiden vaikuttajien tavoin käteen kaksikin ylivelkaista autoa, joita hän ei ollut sitoutunut ostamaan.

– He nostivat kätensä pystyyn. Aleksi lupaili minulle, että kyllä tämä tästä selviää, ja kyllä me ainakin sen Nissan Qashqain otamme pois. En sitten saanut enää yhteyttä. Juhannuksen jälkeen oli jo puhelin kiinni.

Asikaiselle jäi lopulta yli 40 000 euron arvoisesta Mercedeksestä maksettavaa noin 10 000 ja Nissanista 5 000 euroa.

Käytettiinkö somevaikuttajia härskisti hyväksi?

Kaikki Xbilin kanssa yhteistyötä tehneet vaikuttajat ja huippu-urheilijat eivät vielä ole lähteneet hakemaan korvauksia konkurssipesästä. MTV Urheilun tietoon on kuitenkin tullut ainakin kolme ryhmää, joissa kussakin on kymmeniä henkilöitä, jotka ainakin pohtivat oikeustoimien aloittamista tai tutkintapyynnön tekemistä poliisille.

Myös Amin Asikainen on mukana yhdessä näistä ryhmistä, mutta lopullista päätöstä jatkotoimista hän ei vielä ole tehnyt.

– Olen kyllä mukana siinä ryhmässä, joka asiaa vie eteenpäin, mutta olen nyt ollut vähän passiivinen omien kiireideni takia. Mietin vähän vielä, että mikä on järkevää, Asikainen sanoo tilanteestaan.

Monet haastatellut kokevat jopa noloksi, että he ovat joutuneet julkisen sotkun keskelle lukemalla autokauppansa sopimusehdot huonosti, mutta osan mielestä taustalla on ollut myös tietoista huijausta.

(jos Instagram-upotus ei näy jutussa, voit avata sen tästä linkistä)

Asikainen ei usko pääsevänsä yhteistyön jättämästä velasta eroon ainakaan kovin helposti.

– Täytyy vaan niellä tappio ja koettaa vaihtaa tämä auto johonkin toiseen, hän pohtii.

– En halua mustamaalata ketään ennen kuin asiat ovat saaneet selvyyden. Onko meitä käytetty tietoisesti hyväksi vai onko firma vain ajautunut konkurssiin kulujen takia? En syytä ketään ennen kuin on mustaa valkoisella. Vaikea sanoa, mikä se todellinen tarkoitus oli.

– Ei sille voi mitään, jos firma menee konkurssiin. Ei siinä voi kuitenkaan alkaa ketään eriarvoistamaan, että jos he ottavat minun autoni takaisin ja maksavat minulle jotain, niin sitten he joutuvat tekemään saman kaikille, Asikainen toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat