Terveyskonserni Pihlajalinnan yt-neuvotteluissa on päädytty irtisanomisiin ja palkanalennuksiin, kertoo sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy jäseniltään saamien tietojen perusteella. Tehy kritisoi irtisanomisia voimakkaasti alkuvuoden vanhustenhoivakohun jälkeen.
– Alkuvuonna vanhuspalveluissa julki tulleet törkeät laiminlyönnit eivät riittäneet. Nyt on vuorossa Pihlajalinna, joka repii voittonsa kirjaimellisesti hoitohenkilöstön selkänahasta, toteaa Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen tiedotteessa.
Pihlajalinna ilmoitti kesäkuussa 14 miljoonan euron vuotuisesta säästöohjelmasta sekä yt-neuvotteluista, joissa alustavaksi vähennystarpeeksi arvioitiin 380 henkilötyövuotta. Neuvotteluiden piirissä oli 2 400 henkilöä.
Pihlajalinnan on määrä tiedottaa neuvottelutuloksesta ensi viikolla.
"Mitään ei ole opittu"
Tehyn Rytkönen kiinnittää huomiota siihen, että vain kuukautta aiemmin Pihlajalinna sanoi osavuotiskatsauksensa yhteydessä, että yhtiön painopiste on liiketoiminnan tuloksen jatkuvassa parantamisessa – tosin laatua heikentämättä.
Rytkönen tulkitsee asian niin, että hyvää tulosta haetaan työntekijöiden vähentämisellä ja palkanalennuksilla.
– Mikäli irtisanomiset kohdistuvat hoitotyöhön, heikennetään väistämättä myös potilasturvallisuutta ja hoidon laatua. Tämä on jo nähty muun muassa Attendon ja Esperi Caren tapauksissa eikä mitään ole opittu, sanoo Rytkönen.
Rytkönen kritisoi sitä, että samaan aikaan suuret sosiaali- ja terveysalan toimijat ovat valittaneet työvoimapulasta.
"Kannanotot vähäisten tietojen perusteella"
Pihlajalinnan toimitusjohtaja Joni Aaltonen kertoo, ettei hän pysty kommentoimaan yt-neuvottelujen tulosta etukäteen.
– Kritiikki ja huoli toimenpiteiden vaikutuksesta on sinällään ymmärrettävää, koska kannanotot on tehty vielä tässä vaiheessa varsin vähäisten tietojen perusteella, Aaltonen viestittää sähköpostitse.
Aaltosen mukaan varsinaiset päätökset ovat vielä tekemättä. Hoitotyön laatuun yt-neuvotteluilla ei Aaltosen mukaan ole vaikutusta.
– Tehostamistoimenpiteiden kohdentamisessa arvioidaan myös asiakasvolyymien kohdentumista eri toimipaikkoihin ja palveluihin, joten vähennyksillä ei ole vaikutusta asiakkaiden palvelutoimintaan.
Aaltosen mukaan palkitsemisperusteiden yhdenmukaistaminen on ollut neuvotteluissa pöydällä, jotta henkilöstövähennysten tarve olisi mahdollisimman pieni.
Juttuun lisätty Pihlajalinnan kommentit 7.8. kello 8.25.