Nuorille yrittäjille suunnatussa kisassa menestystä niittäneet yrittäjänalut kannustavat kaikkia nuoria olemaan rohkeita omien liikeideoidensa kanssa.
Nuori Yrittäjyys ry:n Uskalla yrittää -kilpailu kokosi lähes 80 nuorten kouluaikana perustamaa yritystä pitchaamaan yritysideoitaan.
Yksi kisan voittajista oli vaatetusompelijaksi Stadin ammattiopistossa opiskeleva Elli Jaakola. Hänen bisneksensä keskittyy ekologisiin vaatteisiin. Ulkoilutakit on valmistettu vanhoista sateenvarjoista.
– Idea lähti siitä, kun minulla kotona hajosi sateenvarjo. Olen vähän tämmöinen maailmantuskaa poteva ekologisuus-hippi, niin piti kehittää jotain, miten sen voisi kierrättää, Jaakola avaa bisneksensä syntyä.
Toisen voittajan, Vihdin lukiota käyvä Paavo Karin, kaverinsa kanssa perustama yritys taas keskittyy korjaamaan kännyköiden näyttöjä, akkuja ja muita pienkomponentteja. Liikeidea lähti yksinkertaisesti kaverusten yhteisestä kiinnostuksen kohteesta.
– Molemmat olimme todella kiinnostuneita teknologiasta. Mietimme, että hetkonen, alettaisiinko me korjaamaan kännyköitä? Katsottiin netistä vähän, että kyllä me tätä osaisimme tehdä, Kari kertoo.
Yrittäjänalut kannustavat omaan juttuun uskomiseen
Jaakola ei osannut varautua siihen, kuinka paljon työtä itse takkien valmistuksen ohessa yrittäjän arkeen mahtuu. Nuoren yrittäjän mukaan kokemus on ollut kuitenkin opettavainen ja se on tuonut varmuutta oman ammatin tekemiseen.
Myös Kari komppaa, että oma itsevarmuus on lisääntynyt huomattavasti yrittäjäpolun aikana. Opettajat ovat tarvittaessa myös antaneet neuvoja esimerkiksi siitä, miten omaa yritystään kannattaa markkinoida ja mainostaa.
Kumpikin yrittäjistä kannustaa omaa bisnesideaa hautovan lähtemään rohkeasti liikkeelle oman juttunsa kanssa.
– Ihmiset yleensä stressaavat, että niillä ei ole mitään hyvää bisnesideaa. Ei kaikkien liikeideoiden tarvitse olla maata mullistavia. Jos on hyvä perusidea, minkä toteuttaa hyvin, se on aivan riittävä, Kari kannustaa.