Jos auto on jumissa lumessa, on irrottamisessa kolme vaihetta.
Vaikka runsasluminen talvi onkin monen mielestä upea asia, tarjoaa reipas lumentulo omanlaisiaan haasteita muun muassa autoilijoiden arkeen. Vaikka ajoneuvon olisikin saanut edellisenä iltana kivuttomasti kadunvarsiparkkiin, saattaa se olla aamulla korkeiden aurausvallien ympäröimä.
Toisinaan auton saaminen vapaaksi lumen keskeltä tarkoittaa isompaakin urakkaa kuin pelkästään hieman vallien lapiointia. Siksi onkin ensiarvoisen tärkeää, että autosta löytyvät sekä tukeva ja kokoontaitettava metallinen lapio että heijastinliivit työn suorittamiseksi tehokkaasti ja turvallisesti.
Artikkelin yläpuolella olevalla videolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen opastaa, mikä on oikeaoppinen irrotustapa silloin, kun auto on mahastaan kiinni hangessa.
Lue myös: Toimittaja yritti irrottaa kinokseen juuttunutta autoa, mutta pieni virhearvio palautti lähtöruutuun: "Oon aivan loppu"
Mitä tehdä, jos lapiota ei ole?
Vesalainen kertoi MTV Uutisille viime talvena, miten toimia tilanteessa, jossa auto on hangessa tiukasti kiinni, eikä asianmukaisia lapiointivälineitä ole mukana tai järkevästi saatavilla. Silloin apua kannattaa hakea niin sanotusta heijaamisesta.
– Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että autolla ajetaan eteenpäin niin pitkälle kuin se etenee, sen jälkeen annetaan sen valua taaksepäin tai vaihtoehtoisesti peruutetaan taaksepäin niin pitkälle kuin mahdollista. Sitten otetaan taas uusi yritys eteenpäin eli pikku hiljaa heijaamalla eteen ja taakse kasvatetaan auton liikerataa, Vesalainen selvensi.
Vesalainen muistuttaa, että heijatessa on tärkeää havainnoida huolellisesti joka suuntaan, ettei osu mihinkään tai kehenkään.
– Pyörien sutiessa pehmeässä lumessa on myös mahdollista, että auton vetävä pää liukuu sivusuunnassa yllättäen, joten myös sivuilla tulisi olla tilaa.
Auton irrotessa on huolehdittava, ettei ajoneuvo syöksähdä esimerkiksi takaa lähestyvän auton eteen. Tämä edellyttää kuljettajalta huolellisuutta, tarkkaavaisuutta ja kykyä ennakoida tilanteen kehittymistä, Vesalainen korostaa.
Unohda nettikikat
Internetin ihmeellisessä maailmassa voi törmätä myös erinäisiin kikkoihin, joilla mainostetaan auton irtoavan lumesta käden käänteessä. Toisinaan tällaisiin kikkoihin liittyy esimerkiksi lankkuja tai auton kumimattoja, mutta Vesalainen kehottaa jättämään tällaiset viritykset suosiolla väliin.
Lue myös: Kumpi auto pärjää talvikelissä paremmin, etuveto kunnon talvirenkailla vai neliveto?
– Mitään lankkuja tai muita sellaisia en lähtisi renkaiden alle virittelemään. Pääsääntöisesti ne vain lennähtävät pois vetävän renkaan alta ja pahimmassa tapauksessa samalla kolhivat auton helmoja tai kylkiä. Renkaan alta lennähtävä lankku saattaa osua myös auton vierellä tai takana oleviin ihmisiin. Myös kumimaton pysyvyys on ja vähän niin ja näin.
Vesalainen muistuttaa myös, että auton kumimatto voi vaurioitua, jos sen päältä ajaa nastarenkailla.
Paras keino auton irrottamiseksi hangesta onkin Vesalaisen mukaan se työläin, eli lumien lapiointi auton kaikkien renkaiden edestä ja tarvittaessa myös alta.
Vältä tyypilliset vauriot
Yleisimpiä vaurioita kiinnijäämistilanteissa ovat Vesalaisen mukaan auton pakoputken katkeaminen, roiskeläppien, etuspoilerin tai moottoritilan suojamuovien murtuminen sekä puskurien tai etusäleikön hajoaminen.
Mikäli autoa joutuu hinaamaan, on sen puskurista avattava muovinen luukku hinauskoukun asentamista varten.
– Väännettäessä pakkasella muovisesta puskurista heiveröistä hinausluukkua auki, jää käsiin erittäin helposti kasa epämääräistä muovisilppua – varsinkin, jos ei ihan tarkkaan tiedä, mitä on touhuamassa.