Analyysi: Räikkösellä ja Bottaksella vähän tehtävissä

Kimi Räikkönen
Kimi Räikkönen
Julkaistu 16.11.2015 08:54
Toimittajan kuva

Matti Nyrhinen

matti.nyrhinen@mtv.fi

@MattiNyrhinen

Suomalaiskuljettajien sijoitukset vaihtuivat Brasilian F1-kisassa kaksi pykälää, molemmat Valtteri Bottaksen toimesta.

Kimi Räikkönen starttasi Ferrarillaan neljännestä ruudusta ja oli kisassa neljäs. Bottas nousi seitsemännestä ruudusta heti lähdössä viidenneksi ja piti sijoituksen maaliin saakka.

Williams oli viime vuonna Brasiliassa kovassa lennossa ja esimerkiksi Bottas odotti samaa tänä vuonna. Toisin kävi.

– Valtteri ajoi tosi hyvän kisan. Hänellä oli kolmen ruudun rangaistus ja erityisesti lähtö oli hänen kisansa kohokohta, MTV Sportin asiantuntija Toni Vilander sanoo.

– Vitossija, eteen ei ollut mitään tehtävissä eikä takaa tullut ikinä hirveästi painetta. Ero oli kuitenkin Ferrariin yllättävän iso. Odotin, että Valtterilla olisi ollut aineksia haastaa kolmossijasta.

Kilpailu ei antanut ensimmäisen mutkan läheltä piti -tilanteen jälkeen suomalaisille suuria hetkiä.

– Kimin kisan aloitus oli suhteellisen vahva, hän pysyi sekuntin, kahden, päässä (Sebastian) Vettelistä, mutta heti kun mentiin kovemmalle renkaalle, etenkin kisan keskivaiheessa, ero oli vähän isompi per kierros ja Kimi putosi pikkuhiljaa Vettelin kyydistä, Vilander näki.

– Sitten oli vastaavaa kuin Valtterilla; eteenpäin ei ollut mahdollisuuksia ja takaapäin Valtteri ei pystynyt ahdistamaan. Kimin kohdalla ero on se, että oma tallikaveri pystyi vahvempaan kisasuoritukseen.

Williamsilla koko viikonlopun vaikeaa

Bottaksen tallikaveri Felipe Massa oli maalissa kahdeksas, mutta hänet hylättiin. Massa oli kotikisassaan todella suurissa ongelmissa. Samojen ongelmien takia myös Bottaksen kisa jäi vaisuksi.

– Koko viikonlopun näytti tosi vaikealta. Oli tiettyjä mutkia, esimerkiksi mutka 12, jossa lähdetään ylämäkeen, ja auto lähti aina heittelehtimään ja sutimaan. Oli vaikeuksia löytää hyvät säädöt, Vilander arvioi.

Williamsin akilleen kantapää oli hidas toinen sektori. Autoista ei löydetty kunnon säätöjä, että mekaaninen pito olisi parantunut. Toisaalta nopeilla osioilla aerodynamiikkaa ei saatu toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla.

– Säätöjen vaikeus korostui Massan kohdalla, koska ero Valtteriin oli raju. Aika-ajossa oli puolta sekuntia, ja kierros Brasiliassa on kuitenkin aika lyhyt, Vilander ihmettelee.

Tuoreimmat aiheesta

F1