F1-asiantuntijalta näkemys Ferrarin aika-ajopettymykseen – "Siihen olisi pitänyt reagoida"

17.54625196
Ferrarin Sebastian Vettel (etualalla) ja Kimi Räikkönen (takana) jäivät eturivin ulkopuolelle Singaporen GP:n aika-ajoissa.
Julkaistu 16.09.2018 07:30

MTV SPORT

Ferrari lähti ennakkosuosikkina Singaporen GP:n aika-ajoihin, mutta italialaistalli joutui tyytymään toisen ja kolmannen rivin lähtöpaikkoihin. C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen haki selitystä Ferrarin pettymykselle muun muassa aika-ajojen sisällä tapahtuneista taktiikkavalinnoista.

Ferrarilla Sebastian Vettel oli lopulta kolmas ja Kimi Räikkönen viides. Aika-ajojen aikana Ferrari kokeili hieman erilaista taktiikkaa Mercedekseen nähden.

Mercedes kun yritti ajaa astetta kovemmilla renkailla jo ensimmäisessä osiossa. Huonoin lopputuloksin.

– He huomasivat, että auto oli yksinkertaisesti liian hidas. Ferrari ei reagoinut oikein mitenkään ja jälkiviisaina voi sanoa, että siihen olisi pitänyt reagoida, eikä heidän olisi kannattanut ajattaa Räikköstä ja Vetteliä kovemmalla seoksella toisessa osiossa. Kaikesta huolimatta heitä ajatettiin, Oikarinen pohti.

Tämä johti siihen, että Ferrari-kuskien piti hakea toisen osion keskellä uudet seokset, astetta pehmeämmät renkaat.

– Sen takia Ferrarilla toinen osio oli vähän hektinen. Kuljettajat eivät saaneet parasta otetta renkaaseen. Siinä vaiheessa kun mentiin kolmanteen osioon, niin Ferrari-kuskit vielä vähän niin kuin opettelivat renkaan käyttöä, kun taas (Lewis) Hamilton ja (Valtteri) Bottas pystyivät keskittymään täysillä ajamiseen.

Toisen asiantuntijan Toni Vilanderin papereissa aika-ajojen isoin ratkaisu tuli enemmän Hamiltonin kautta.

– Nostaisin hänen yksittäisen suorituksen esille. Punaisessa tallissa ei samalla pystytty optimoimaan ja saamaan kaikkea potentiaalia irti, mitä autossa on.

Hamilton täräytti huiman ajan tauluun heti kolmannen osion alkuhetkillä. 1.36,015 oli noteeraus, jota ei enää päihitetty.

Vilanderin mielestä Ferrarin suomalaiskuskin Räikkösen ajossa ei näkynyt ihan samaa kuin esimerkiksi kaksi viikkoa sitten Monzassa, missä Räikkönen ajoi paalulle.

– Ei siinä ollut sellaista lentoa ja liitoa.

– Oikeastaan tallikaveri Vettelin ilme oli kuvastavin. Usko oli hyvään, mutta sitä ei saatu, Vilander mietti.  

Tuoreimmat aiheesta

F1