Analyysi: Räikkösen auton uudistus toimii paremmin suurissa nopeuksissa

Kimi Räikkönen
Kimi Räikkönen 2016 Getty Images
Julkaistu 29.04.2016 07:01
Toimittajan kuva

Matti Nyrhinen

matti.nyrhinen@mtv.fi

@MattiNyrhinen

MTV Sportin tekninen asiantuntija analysoi ensikuvien perusteella Ferrari-autoon tehdny etusiipipäivityksen.

Kimi Räikkösen ja Sebastian Vettelin Ferrareissa on Venäjän F1-viikonloppuna uudistettu etusiipi, jossa on maalikollekin silminnähden ero aiempaan etusiipeen. Etusiivessä on molemmin puolin neljä siivekettä, aiemman kolmen sijaan. Lisäksi ylin profiili neljästä siivekkeestä on aiempaa paljon suoralinjaisempi.

Ossi Oikarinen nostaa esiin erot uudessa ja vanhassa etusiivessä:

– Uudella siivellä haetaan enemmän downforcea auton etupäähän.

– Alimman ja toisen siipiprofiilin välissä on enemmän tukia, ettei niiden välimatka pääse muuttumaan. Siipi toimii näin paremmin suurissakin nopeuksissa.

– Useammalla siipiprofiililla haetaan parempaa siiven toimintaa suuremmalla nopeusalueella.

Ferrarilla on Venäjällä lisäksi päivitetty versio moottorista. Räikkönen vahvisti asian torstaina Sotshissa.

Kuva uudesta etusiivestä: (avaa kuva Twitterissä)

Kuva Kiinan kisassa käytetystä Ferrarin etusiivestä:

Sebastian Vettelin etusiipi

Tuoreimmat aiheesta

Venäjän GP