Kimi Räikkösen autosta nousee esiin mehukkaita yksityiskohtia: "Erilainen, omanlainen muotoilu"

GettyImages-1200753816
Kimi Räikkönen kiersi rataa Alfa Romeon uudella autolla Fioranon radalla Italiassa.© 2020 Marco Canoniero
Julkaistu 16.02.2020 07:02
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kimi Räikkösen Alfa Romeo -talli on päättänyt jatkaa valitsemallaan tiellä F1-autonsa etusiiven suunnittelussa. C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen havaitsi jotain uuttakin Fioranossa kiertäneestä uutukaisesta.

LUE MYÖS: Mercedeksen F1-autosta paljastui Ferrarilta napattu idea: ”Mennään ihan limitillä – saa nähdä tuleeko ongelmia”

Alfa Romeo käytti yhden kauden ajalle saamistaan kuvauspäivistä, joiden aikana autoa saa kierrättää rataa ympäri korkeintaan 100 kilometrin verran.

Auto oli puettu yksityiskohtia häivyttävään mustaan väritykseen, mutta Oikarinen poimi siitä pieniä yksityiskohtia ylös. Yksi näistä on etusiipi, jonka elementit laskevat voimakkaasti alaspäin laitoja johti.

– Etusiipi on hyvin samanlainen kuin viime vuonna. Se laskee voimakkaasti rengasta kohden. Siellähän ei ole oikeastaan yhtään etusiiven profiilia, kun tullaan lähelle päätylevyä, Oikarinen toteaa ensimmäisistä valokuvista.

Etusiivissä nähtiin vuosi sitten isoa hajontaa, kun esimerkiksi Mercedes nostatti ilmaa etusiiven reunoja johti ja siitä eturenkaan yli, kun taas Ferrari ja Alfa Romeo laskivat etusiipeään ja suuntasivat ilmaan eturenkaan sisäpuolelta kylkiä pitkin. Ei siis näytä siltä, että kumpikaan tapa olisi ollut toista parempi.

– Nyt näyttää, että Mersu jatkaa valitsemallaan tiellä, ja Alfa Romeo myös, Oikarinen sanoo.


GettyImages-1200753816

Kimi Räikkönen kiersi rataa Alfa Romeon uudella autolla Fioranon radalla Italiassa.

Fioranossa nähdyssä autossa on silmiinpistävää keulan kärjessä oleva kuono, joka näyttää haistelevan ilmaa asfaltin pinnasta.

– Keskellä keulaa näkyy tavallaan tuollainen hymyilevä suu. Se on ilmanottoaukko, joka nostaa ilmaa edestä ylös rungon päälle. Se on ehkä hiukan samanlainen, jollaista Red Bull on harrastanut viime vuodet, Oikarinen pohtii.

– Moottorin jäähdytysilman sisäänotto on hyvin Ferrarin tyylinen. Se on nostettu ihan maksimiin ylös. Jos katsotaan tuota kuljettajan pään yläpuolella olevaa ilmanottoaukkoa, niin siinäkin vähän erilainen, omanlainen muotoilun.

Tuoreimmat aiheesta

F1