Analyysiyhtiö Inderesin pääanalyytikko Antti Viljakainen ei yllättynyt Finnairin toimitusjohtajan Topi Mannerin lähtöaikeista eikä siitä, että tälle on kysyntää myös muissa suurissa pörssiyhtiöissä. Perjantai-iltana kerrottiin, että Manner jättää Finnairin siirtyäkseen teleoperaattori Elisan toimitusjohtajaksi.
– Äärimmäisen vaikeat olosuhteet huomioon ottaen Topi Manner on tehnyt minun mielestäni Finnairissa hyvää työtä, Viljakainen sanoo.
– Viimeiset viisi vuotta Finnairin johdossa tämän tuplakriisin aikaan on todennäköisesti ollut melko kuluttava ja raskas jakso myös toimitusjohtajalle.
Manner aloitti Finnairin toimitusjohtajana vuoden 2019 alussa. Elisan johdossa hänen on kerrottu aloittavan viimeistään ensi vuoden maaliskuussa. Finnairin mukaan uuden toimitusjohtajan etsintä aloitetaan välittömästi.
Lue myös: Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner irtisanoutui – aloittaa Elisan toimitusjohtajana
Uusi toimitusjohtaja löytynee yhtiön ulkopuolelta
Aika toimitusjohtajan vaihdokselle on juuri nyt vähintäänkin siedettävä myös Finnairille, arvioi Viljakainen. Koronapandemian ja Venäjän ilmatilan sulun aiheuttamista rasitteista huolimatta yritys on saanut vakautettua liiketoimintansa viimeisen vuoden aikana. Vielä vuosi sitten toimitusjohtajan vaihtuminen olisi ollut yritykselle huomattavasti suurempi haaste.
– Yhtiö on selvästi voitollinen kaikilla tulosriveillä, eikä mitään huomattavan akuuttia ongelmaa ole myöskään millään rintamalla yhtiössä, Viljakainen toteaa.
Hän ennakoi, että uusi toimitusjohtaja tulee löytymään yhtiön ulkopuolelta, kuten aiemmatkin Finnairin toimitusjohtajat viime vuosina.
– Uskoisin myös, että Finnairiin tullaan rekrytoimaan suomalainen toimitusjohtaja, vaikka eivät nämä puhtaasti passikysymyksiä ikinä ole.
Lue myös: Finnairin tulos nousi: "Liiketoimintaympäristöön liittyvät erityiset riskit ovat normalisoituneet"
Investoinnit tarpeen tällä vuosikymmenellä
Viljakainen ei näe Finnairissa tarvetta suureen strategiseen suunnanmuutokseen uuden toimitusjohtajan myötä. Hän uskoo, että uudenkin toimitusjohtajan agendalla ovat korkealla esimerkiksi kustannuskilpailukyvystä huolehtiminen ja kaupallisen puolen kehittäminen.
Vaikka yhtiö on pystytty palauttamaan voitolliseksi, sillä on kuitenkin hoidettavanaan tuplakriisistä kumuloitunut raskas velkalasti.
– Liiketoimintaympäristö näyttää isossa kuvassa lentosektorilla lähivuosien osalta ihan kohtuulliselta, koska matkustamisen kysyntä on pitänyt pintansa ja tarjontakin on osittain rajoitettu. Tässä tilanteessa velkojen sulatteluun on ihan kohtuulliset edellytykset, Viljakainen toteaa.
Hän lisää, että lentoliikenteessä myös investoinnit ovat tärkeitä.
– Jotta yhtiö saavuttaa investointikyvyn, sen taloudellisen aseman pitää vielä myös parantua. Viimeistään tämän vuosikymmenen loppupuolella Finnairin pitäisi arvioni mukaan päästä investoimaan, että yhtiö pysyy kilpailukykyisenä tällä äärimmäisen kilpaillulla toimialalla.