Finnair selviää koronakriisistä, sanoo Inderesin pääanalyytikko Antti Viljakainen. Hänen mukaansa kriisin aiheuttamien taloudellisten vaurioiden korjaaminen voi kuitenkin viedä vuosia.
Hyvien rokoteuutisten myötä heräsivät myös toiveet koronapandemian hallitsemisesta ensi kesään mennessä. Koronakriisin rampauttamille lentoyhtiöille näkymä on kullanarvoinen.
Lue myös: 8 kysymystä koronarokotteesta: Uskaltaako Pfizerin rokotteen ottaa? Kuinka paljon sitä tulee Suomeen ja ketkä rokotetaan ensin?
Asian ytimessä -ohjelmassa vierailleen Inderesin pääanalyytikon Antti Viljakaisen mukaan suomalainen lentoyhtiö Finnair on kohtuullisissa asemissa kansainvälisessä kilpailussa. Yhtiötä ovat rasittaneet Suomen tiukat matkustusrajoitukset muuhun Eurooppaan verrattuna.
– Kuitenkin liiketoimintavolyymit ovat vielä niin pieniä, että pysyvää haittaa siitä ei vielä ole. Kun liiketoimintaa aletaan ajaa tuntuvasti ylös, silloin Finnairin pitää olla samalla viivalla muiden kanssa.
Lue myös: Koronarokoteuutinen sai heti pörssiin hulinaa – Finnairin kurssi ampaisi jyrkkään nousukiitoon
Viljakaisen mukaan on vielä ennenaikaista arvioida varmasti, kuinka koronakriisi näkyy lentoyhtiöiden hinnoissa, kun lentomatkustus alkaa vilkastua. Pienen ennustuksen hän kuitenkin uskaltaa heittää.
– Uskon, että moni lentoyhtiö joutuu ajamaan liiketoimintaansa kannattavuuden ja kassavirran näkökulmasta, kun aiemmin kasvu on ollut tärkein lähtökohta. Ehkä halvimman lentämisen aika voi olla ohi.
Muutos ei välttämättä kuluttajan näkökulmasta ole merkittävä, Viljakainen sanoo. Hän uskoo, että tavallinen kansalainen voi matkustaa ulkomaille tulevaisuudessa.
Finnairin ei välttämättä tarvitse säästää lisää
Suomalainen lentoyhtiö Finnair on tehnyt koronakriisin aikana tappiota kaksi miljoonaa euroa päivässä. Satoja työntekijöitä on irtisanottu, ja tuhansia lomautettu.
Pääanalyytikko Antti Viljakaisen mukaan tähän mennessä päätetyt sopeutustoimet voivat riittää. Hänen mukaansa sopeutukset on tehty sillä oletuksella, että lentoliikenne pysyy kasvuliiketoimintana ja Finnair säilyttää markkina-asemansa.
– Jos nämä oletukset täyttyvät, uskon, että toimet ovat riittäviä. Jos jompikumpi niistä ei täyty, Finnairille voi tulla tarve säästää lisää.
Lue myös: Finnairin Manner: Suomen omaksuttava matkustusrajoituksissa eurooppalainen standardi, rajoitukset nyt liian tiukkoja
Viljakainen arvioi, että Finnairin taloudellinen tilanne on tilanteeseen nähden siedettävä. Kassassa on varoja sen verran, että yhtiö selviää pahoissakin skenaarioissa ensi vuoden loppupuolelle asti.
– Finnair selviää tästä kyllä, mutta kriisi jättää yhtiön taseeseen jälkiä. Ja niiden jälkien korjaaminen vie vuosia.