Lentoyhtiö Norwegian vakuuttaa pitävänsä Helsinkiä ja Suomea edelleen keskeisenä osana reittiverkostoaan. Yhtiön johdon viesti on, että Norwegian ei ole lähdössä Suomesta minnekään. Norwegianin strategisesta kehityksestä vastaava varatoimitusjohtaja Tore Östby pitää yhtiön asemaa Suomessa varsin hyvänä ja huomauttaa brändin vahvistuvan jatkuvasti.
Yhtiöllä on Helsingistä 40 suoraa reittiä pääasiassa joko muualle Suomeen tai Eurooppaan.
Lue myös: Halpalentoyhtiö Norwegian kommentoi lentokieltoa MTV Uutisille: "Odotamme, että Boeing maksaa tilanteesta aiheutuvat kustannukset"
– Olemme raikas vaihtoehto, jolla on uudet lentokoneet ja laaja reittivalikoima, hän kehaisee.
Östby ei ota täsmällisesti kantaa Norwegianin reitteihin Suomessa tai muuallakaan, mutta toteaa, että mitään välttämätöntä reittien vähentämistarvetta Suomessa hän ei näe. On mahdollista, että tarjontaa jopa kasvatetaan tulevaisuudessa.
Kunnon työkalut tarpeen
Yhtiön taloustilanteesta on uutisoitu etenkin viime kuukausina taajaan. Norwegian on raskaasti velkainen, ja se on kasvanut tavattoman aggressiivisesti. Siksi sen tulevaisuuden näkymiä on pidetty epävarmoina.
Analyysiyhtiö Inderesin analyytikko Antti Viljakainen näkee Norwegianilla suuria haasteita.
– Jotta saavat taloudellisen asemansa kestävälle pohjalle, vaatii se ihan valtavia uudelleenjärjestelyitä sekä strategian että kustannusrakenteen että taseen puolesta. Eli ei tuosta ulos luovita ihan kevyellä työkalupakilla.
Norwegian onkin julkistanut mittavan säästöohjelman, joka sisältää muun muassa "reittien optimointia".
Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi aikataulumuutoksia tai vuorojen harventamista, mutta myös sitä, että yksittäisten reittien kannattavuutta tarkastellaan jatkuvasti ja tarvittaessa kohde vedetään pois.
Koneongelmista toiseen
Östby ei malta olla vertaamatta yhtiön modernia laivastoa kilpailijoihin. Hän arvioi, että varsin monen muun eurooppalaisen yhtiön kalustolla alkaa olla uusimispaineita.
Norwegianin laivastossa on nyt 165 konetta, kertoo Östby. Yhtiö onkin huolehtinut oman kalustonsa uusimisesta jopa siihen mittaan, että osana parinsadan miljoonan euron säästökuuria koneita joudutaan myymään.
Yhtiö on yhdysvaltalaisvalmistaja Boeingin merkittävä asiakas, mutta ongelmilta se ei ole välttynyt. Boeingin Dreamliner-koneeseen kohdistuneet unelmat saivat uusia sävyjä, kun Rolls Roycen moottoriongelmat seisottivat koneita maassa ylimääräisten huoltojen ajan.
Boeingin 737 Max 8 -koneet ovat nyt lentokiellossa, kun selvitetään kahden tuhoisan onnettomuuden syitä, päivitetään koneiden korkeudensäätöohjelmistoa ja koulutetaan lentäjiä oikeisiin toimiin.
Itsenäisenä vai yhdessä?
Norwegian on identiteetiltään itsenäinen yhtiö, mutta sen ympärillä on liikkunut kosijoita, joka on ollut imartelevaa, kuten Östby asian ilmaisee.
Yksi kosijoista, brittiläis-espanjalainen International Airlines Group tosin antoi lopulta eri vaiheiden jälkeen itse itselleen rukkaset ja perui alkuvuodesta ostoaikeensa.
– Olemme pörssiyhtiö, joten jos joku ostaa osakkeitamme ja lähestyy meitä, tulee hallituksemme arvioida tilannetta. Meillä ei kuitenkaan ole mielipidettä siitä, sovimmeko me yhteen toisten kanssa, Östby sanoo.
Lentoalan asiantuntija, konsultointi- ja suunnitteluyhtiö WSP Finlandin johtaja, professori Jorma Mäntynen huomauttaa, että sulautuminen toiseen yhtiöön ehkä auttaisi.
– Jos he löytävät hyvän ostajan, se voi olla yksi pelastusrengas päästä isompien siipien suojaan.