Edsky, Nella, Lyyli ja Armas ovat Mikkelissä sijaitsevan Valteri-koulu Mikaelin virkakoiria. Nelikon tehtävänä on rauhoitella koulun oppilaita silloin kun heitä harmittaa eikä muille saa sanottua miksi.
– Koiran suurin tehtävä on se, että se on paikalla ja läsnä. Niiden avulla voi niin sanotusti turvatankata eli ne antavat meidän nuorillemme turvallisuutta ja läheisyyttä ja auttavat rauhoittumaan, kertoo Edskyn ja Nellan omistaja, koulun erityisopettaja Marja Hälikkä.
Koirat työskentelevät luokassa, jonka oppilaat ovat 3.-5.–luokkalaisia, ja kaikki heistä ovat erityisen tuen tarpeessa. Koirat osallistuvat koulupäiviin kolmena päivänä viikossa vaihtelevin työvuoroin.
– Minulla on itselläni kaksi koiraa, Edsky ja Nella, jotka työskentelevät meidän luokassamme. Työkaverillani Veera Pitkäsellä on myös kaksi koiraa, Lyyli ja Armas-pentu. Nämä kaikki koirat vuorottelevat täällä työmaalla, Hälikkä kertoo.
Luokassa päivystää pääsääntöisesti yksi koira kerrallaan, joinakin päivinä Hälikän kaksi koiraa ovat molemmat virkapaikalla.
Rapsuttelua, silittelyä ja yhdessä makoilua
Koirat saavat olla työmaalla melkolailla mielensä mukaisesti.
– Koirat saavat olla luokassa aivan vapaasti ja lapset voivat touhuta koirien kanssa. Käytännössä se tarkoittaa rapsuttelua, silittelyä ja koirien kanssa makailua patjoilla.
Erityisopettaja Hälikän mukaan koiran kanssa voi oppia sosiaalisia taitoja ja ne voivat helpottaa lasta myös tunteiden ilmaisussa.
– Koiran läsnäolo rentouttaa ja silittely lisää oksitosiinin eli läheisyyshormonin tuotantoa ja vähentää kortisolin eli stressihormonin eritystä. Se tuo sellaista hyvää oloa ja rentoutumista, joka sitten taas edesauttaa oppimista ja muistia.
Koiran silitys poistaa pahan mielen
Koirista on jo ollut konkreettistakin hyötyä. Eläimelle kun on helpompi avautua kuin aikuiselle.
– Meillä on ollut sellaisia tapauksia, että lapsella on ollut jotain harmia, jota on ollut vaikea kertoa meille aikuisille tai vaikea sanoa ääneen.
– Lapsi on jäänyt ulos murjottamaan ja koira on mennyt paikalle ja laukaissut tilanteen. Koira on mennyt nuuskimaan lasta ja lapsi on ruvennut silittelemään sitä ja näin on sitten päästy purkamaan tilanne ja taas jatkamaan työtä.
Koirista on apua myös silloin, kun opiskelumotivaatio on alhaalla.
– On ollut myös sellaisia tilanteita, että lapsi ei ole halunnut tehdä kouluhomma, ja hän on valinnut olla sohvalla ja silitellä koiraa. Ja sitä on seurannut sellainen rauhallinen ja mukava tilanne.
Luonteella on väliä
Mikä tahansa koira lasten kanssa työskentelyyn ei sovi. Luonteen tulee Hälikän mukaan olla säyseä.
– Tähän täytyy valikoida sellaiset koirat, jotka kestävät tietyn määrän ääntä ja hälyä. Ja meidän koirat kaikki tykkäävät lasten silittelystä rapsutellusta.
Aivan koko ajan koirien ei tarvitse työtehtäviään hoitaa, sillä välitunneilla ne jäävät usein lepäilemään luokkaan.
– Koirat ovat täällä hyvin rennosti, ne loikoilevat sohvalla ja patjalla. Välituntien aikana niillä on pieni hengähdystauko eli ne ehtivät levätä vähän. Ja meillä on neljä koiraa, joten nekin voivat vähän vuorotella niin että kukaan ei ylirasitu tässä.
Ehkä yllättäen lasten kesken ei ole syntynyt kinaa siitä, kuka hauvoja saa kulloinkin rapsutella.
– Kovasti koirat kiinnostavat lapsia ja sovussa ollaan päästy rapsutusvuoroja jakamaan. Lapsilla on myös pieniä tehtäviä: He saavat antaa koirille ruokaa tai vaikka käydä taluttamassa niitä.
Koirista on moneksi. Katso myös, miten hienosti tullin uusi koira Hella hoitaa tehtäviään:
1:43
Tämä koira puolestaan osaa ajaa ruokonleikkuria:
0:34