Posti on kertonut aloittavansa uudenlaisen älylukkokokeilun, jossa paketit voitaisiin toimittaa eteiseen jopa ilman, että asukas on itse kotona. Posti ja Abloy vakuuttavat, että toimitustavassa turvallisuus on tärkeintä.
Kerroimme eilen Postin, Abloyn ja Telian aloittamasta kokeilusta, jossa postipaketin jakaja voi kertakäyttöisellä koodilla päästä älylukollisen oven läpi asunnon eteiseen. Tämä mahdollistaisi verkosta tilattujen pakettien toimittamisen asiakkaalle, joka ei välttämättä ole itse kotona vastaanottamassa tilaustaan.
Useita MTV Uutisten lukijoita askarrutti, kuinka posteljoonin uskaltaisi päästää omaan kotiinsa valvomatta. Sekä Posti että Abloy vakuuttavat, että palvelu on turvallinen ja läpinäkyvä.
– Asukas itse antaa luvan käydä kotonaan sisällä. Kertakäyttöinen koodi toimii vain rajattuna aikana silloin, kun toimitus on sovittu tehtäväksi, sanoo Abloyn palvelu- ja ohjelmistoliiketoiminnasta vastaava Panu Hällfors.
– Ymmärrettävästä syystä se arveluttaa. Ehdoton vaatimus on, että jos paketin haluaa eteiseensä, siihen on annettava lupa. Tämä ei välttämättä ole palvelu kaikille, vaan ehkä niille, jotka ovat kiireisiä arjessaan, eivätkä halua olla iltaisin kotona odottamassa pakettia, kertoo Postin liiketoimintastrategi Eeva Tiainen.
Lue myös: Postilta erikoinen kokeilu: Paketin jakelija voi pian päästä sisään asuntoon, vaikkei asukas olisi kotona
Miten paketin jakajan liikkeitä valvotaan?
Abloyn Hällforsin mukaan asiakas voi seurata älylukkoon yhdistetyn mobiilisovelluksen kautta, milloin ovi on avattu ja onko ovi suljettu.
Lisäpalveluna siihen voi yhdistää myös erillisen valvontakameran, josta paketin toimitusta voi tarkkailla ja tallentaa.
Yksi kokeilun aikana ratkaistava kysymys on se, mitä tapahtuu, jos paketin toimittaja mahdollisesti varastaisi asiakkaan kotoa tavaraa tai tekisi jotakin muuta vahinkoa.
– Voi olla, että vahingot kattaisi kuriirifirma tai jokin muu taho, joka tarjoaa turvaa. Tai sitten ihmisen oma kotivakuutus. Tähän etsimme kokemuksia, mikä on järkevintä bisnesmallin ja ennen kaikkea kuluttajan oman turvallisuuden tunteen osalta.
Kolmannes päästäisi postinkantajan kotiinsa
Hällfors kertoo, että Abloy on teettänyt kyselyn siitä, kuinka moni olisi valmis päästämään pakettikuriirin kotiinsa.
– Lähes kolmasosa voisi kuvitella tällaista palvelua jo nyt. Meidän mielestämme osuus on yllättävän iso, koska tätä vasta kokeillaan kaupallisessa mittakaavassa, Hällfors sanoo.
Mutta kuinka monella ylipäätään löytyy ovesta älylukko?
– Älylukot on lanseerattu jokunen vuosi sitten Suomessa ja niitä on tuolla kentällä viisinumeroinen luku.
Jatkossa ehkä ruokaakin suoraan jääkaappiin
Palvelua on aluksi testattu pienellä ryhmällä. Nyt kokeilun seuraava vaihe käynnistyy Helsingissä, Vantaalla ja Espoossa. Vielä toistaiseksi pilottia toteutetaan siinä mukana olevien yritysten omilla työntekijöillä.
Postin Tiaisen mukaan käyttökokemusta haetaan muun muassa siinä, onko palvelu toivotumpi toistuvia tilauksia toimittaessa vai silloin, kun kyseessä on esimerkiksi erityisen suuri paketti.
Tiainen näkee palvelun helpottavan pakettien toimittamista aikana, jolloin yhä enemmän ostoksista tilataan verkkokaupasta. Samalla pilotti toimii eräänlaisena jatkumona yhä yleistyville postipakettiautomaateille.
– Lisäksi meillä on käynnissä toinen älylukkokokeilu Pirkanmaan seudulla, jossa kokeillaan ruuan toimituksia koteihin. Yleisesti olemme kiinnostuneita suomalaisten suhtautumisesta tällaiseen eteiseen tai suoraan jääkaappiin tapahtuvaan toimitukseen, hän sanoo.