”Vakava viestini Suomen eduskunnalle on: Suomi elää hyvinvointivaltion alisuoriutumisen aikaa. Emme riittävästi onnistu nostamaan heikossa asemassa olevia lapsia hyvinvoinnin, lahjakkuuden ja sosiaalisen nousun kärryille. Tästä kärsivät kaikki.”
Näin kirjoittaa lapsiasianvaltuutettu Tuomas Kurttila eduskunnalle antamassaan kertomuksessa muutama päivä sitten.
Tämä harvinaisen selväsanainen viranomaisen viesti on heräte, jonka edessä kaikkien päättäjien on syytä pysähtyä.
Kurttilan viestiä ei tarvitse tulkita. Hän sanoo suoraan, että ”Suomi elää hyvinvointivaltion alisuoriutumisen aikaa.” Ja että tämä johtaa siihen, etteivät heikossa asemassa olevilla lapsilla ole edes mahdollisuutta päästä parempaan asemaan. Hyvinvointivaltio yskii pahasti, kun luokkayhteiskunta tekee lastenkin keskuudessa paluutaan.
Koulutuksen tasa-arvo ehkä tärkein yhteiskunnan palvelu
Sosialidemokraattinen puolue on yhteiskuntaa uudistava voima. Olemme olleet luomassa Suomesta kaikille ihmisille tasa-arvoisempaa ja oikeudenmukaisempaa kotimaata – kotimaata, jossa ihmisen tausta ja varallisuus ei muodosta estettä lahjakkuuden käyttämiselle ja sosiaaliselle nousulle. Yhteiskuntaa, jossa johtajan ja siistijän lapset ovat samassa päiväkodissa, käyvät samaa koulua ja molemmilla on omasta halusta ja itsestään lähtevä mahdollisuus menestyä.
Kaikissa niissä käänteissä, joissa suomalaista hyvinvointivaltiota on rakennettu ja vahvistettu, SDP on ollut keskeisenä muutosvoimana.
Oppimisen ja koulutuksen tasa-arvoiset mahdollisuudet ovat tärkeä, ehkä tärkein yhteiskunnan palvelu, jolla varmistetaan se, että kaikki lapset pääsevät ”hyvinvoinnin, lahjakkuuden ja sosiaalisen nousun kärryille.”
Kolme tärkeää avausta
Olemme tehneet tästä syystä kolme hyvin tärkeää tulevaisuuteen katsovaa avausta koulutuksen tasa-arvon ja yhtenäisten mahdollisuuksien varmistamiseksi.
Oppimisen koko perusta rakennetaan varhaislapsuudessa. Oppimisen ongelmat on tuolloin helpointa korjata ja perusta sosiaalisille kyvyille luodaan hyvin nuorena. Siksi olemme esittäneet, että varhaiskasvatuksesta tulee asteittain maksuton.
Ihmiset oppivat asioita eri tahtiin. Toiset tarvitsevat enemmän, toiset vähemmän tukea. Jotta kaikki pysyvät varmasti mukana, olemme esittäneet lisää voimavaroja perusopetuksen ryhmäkokojen pitämiseksi oppimisen kannalta sopivina. Opettajia ja muuta henkilökuntaa tarvitaan riittävästi.
Työelämän murroksessa paras tae pärjätä nyt ja tulevaisuudessa on koulutus. Emme halua yhdenkään nuoren putoavan työelämän tai koulutuksen ulkopuolella.
Kolmantena tärkeänä asiana olemme esittäneet täysin maksutonta, oppivelvollisuuden piiriin kuuluvaa amista ja lukiota. Kouluvälineiden, kirjojen tai matkustamisen hinta ei saa olla esteenä kenellekään osaamisen lisäämiselle.
Paljon muutakin uudistamista tarvitaan, mutta nämä keinot ovat tässä vaiheessa aivan keskeisiä, kun haluamme estää lapsien kautta palautuvaa luokkayhteiskuntaa.
Ei anneta hyvinvointivaltion koneiston yskiä, vaan korjataan se.