Applen salainen autoprojekti soutaa ja huopaa. Välillä koko projekti on ollut vaarassa kaatua, mutta sitten taas yhtiön on kerrottu neuvottelevan auton tuotannosta vähän yhden sun toisenkin valmistajan kanssa. Väkeä tulee, mutta väkeä myös menee. Nyt projekti on taas menettänyt vetäjän.
Applen sisällä Project Titan -koodinimellä tunnettu projekti on kokenut takaiskun: Hankkeen vetäjäksi muutama vuosi sitten pestattu Doug Field on jättänyt yhtiön.
Vuonna 2018 Teslalta Applen palvelukseen siirtynyt Field irtisanoi ensitöikseen 190 projektin parissa työskennellyttä henkilöä ja tiettävästi ryhtyi miettimään koko hanketta uudelleen aloittaen puhtaalta pöydältä.
Sittemmin Field on luotsannut projektia eteenpäin ilmeisen tehokkaasti, sillä viime vuoden lopulla Applen uutisoitiin neuvotelleen Hyundain kanssa sen ensimmäisen auton valmistamisesta.
Lue myös: ”Kuin näkisit iPhonen ensimmäistä kertaa” – omenalogolla varustetusta sähköautosta tulossa totta?
Orastava yhteistyö kuitenkin kaatui tiettävästi siihen, että Hyundai on vastahakoinen valmistamaan muiden tuotteita sekä käyttämään muiden teknologiaa omissa tuotteissaan. Korealaisjätti ei valmista itse ainoastaan moottoreitaan ja vaihteistojaan, vaan jopa käyttämänsä teräksen.
Sittemmin Applen on kerrottu neuvotelleen autonsa valmistamisesta Foxconnin, LG:n ja jopa Toyotan kanssa.
1:20
Ovi käy – nyt lähti projektin johtaja
Kesäkuussa kolme Fieldin alaisuudessa työskennellyttä johtajaa irtisanoutui, mutta nyt myös Field itse on jättänyt tehtävänsä, sillä hänet on nimitetty autojätti Fordin "edistyneen teknologian ja sulautettujen järjestelmien" johtajaksi.
– Olen innoissani liittyessäni Fordille sen siirtyessä autoteollisuuden uuteen, monimutkaiseen ja kiehtovaan vaiheeseen. On suoranainen etuoikeus auttaa Fordia tarjoamaan seuraavan sukupolven kokemuksia, joiden perustuksina ovat sähköistyminen, ohjelmistot, digitaalisuus sekä autonomia, Field hehkutti Fordin tiedotteessa.
"Suurin yksittäinen takaisku"
Applen toimintaa vahvalla suurennuslasilla pitkään seurannut toimittaja Mark Gurman reagoi uutiseen nopeasti. Gurmanin mukaan Field on peräti neljäs vetäjä, joka on jättänyt Applen autoprojektin kuuden vuoden aikana.
– Tämä lienee vastoinkäymisten täyttämän autoprojektin kaikkein suurin yksittäinen takaisku, hän twiittasi.
Applen auton uskotaan olevan vielä kaukana tuotantovalmiista. Viimeaikaiset lopputilit tuskin myöskään nopeuttavat projektin etenemistä.