Applen tiedetään työstävän omaa sähköautoaan. Toistaiseksi sille ei kuitenkaan ole löytynyt valmistajaa.
Applen autoprojekti nousi isosti otsikoihin viime vuoden lopulla, ja taannoin uutisoitiin, että neuvottelut korealaisen Hyundain kanssa olivat kaatuneet.
Kalifornialainen teknologiajätti ei jäänyt tuleen makaamaan, vaan on Hyundain jälkeen neuvotellut myös muiden autovalmistajien kanssa. Toistaiseksi ilmeisen tuloksetta.
Applella on kolme vaihtoehtoa sähköautonsa valmistamiseksi. Se voi lyödä hynttyyt yhteen jonkin olemassaolevan autovalmistajan kanssa, rakentaa oman tuotantolaitoksensa tai tehdä diilin sopimusvalmistajan, kuten Foxconnin tai Magna Steyrin kanssa.
Analyytikoiden mukaan juuri nämä kaksi yhtiötä olisivat tällä hetkellä todennäköisimpiä valmistajakandidaatteja Applen autolle. Taiwanilaisella Foxconnilla on runsaasti kokemusta Applen eri tuotteiden valmistuksesta sekä tuore diili sähköautobrändi Fiskerin kanssa yli 250 000 sähköauton vuosituotannosta, kun taas Itävallan Grazissa päämajaansa pitävä Magna Steyr on pitkän linjan sopimusvalmistaja muun muassa Daimlerille, BMW:lle ja Jaguar Land Roverille.
Lue myös: Elon Musk yritti myydä Teslan Applelle hintaan, joka vaikuttaa nyt suorastaan naurettavalta – Tim Cookilta ei herunut edes tapaamista
Perinteinen autovalmistaja tuskin haluaa ottaa hommaa hoitaakseen
Aiheesta uutisoivan Automotive News Europen tietojen mukaan Apple Car, iCar tai mikä ikinä kyseinen kärry tuleekaan olemaan nimeltään, on haastamassa perinteisiä käsityksiä siitä, millainen auton kuuluu olla ja miten se toimii.
Tämä puolestaan voi hyvinkin olla ongelma perinteisille autovalmistajille, joilla on pitkä kokemus autojen valmistamisesta ja vakiintuneet toimintatavat.
Nimettömänä pysyttelevä johtotason hahmo, joka on työskennellyt sekä Applen että Teslan palveluksessa, kertoi Automotive News Europelle, että kyseessä on ihan samanlainen asia kuin että Apple pyytäisi Samsungia valmistamaan iPhonensa.
Hyundainkin uskotaan perääntyneen Apple-diilistä sen vuoksi, ettei se halua tulla kenenkään pompoteltavaksi, vaan haluaisi itse vaikuttaa siihen, millaisia autoja se valmistaa ja miten.
Mikäli Applen suunnitelmat ovat niin kunnianhimoiset kuin lehtitiedot antavat ymmärtää, ei ole yllätys, jos korealaisvalmistajakin olisi katsonut, ettei se yksinkertaisesti halua valmistaa autoja Applen sanelemalla tavalla.
On epätodennäköistä, että Apple rakentaisi oman autotehtaan ja ryhtyisi valmistamaan itse omaa autoaan. Se nimittäin on visusti välttänyt omien tuotantolaitosten pystyttämistä ja matalakatteisen valmistusprosessin haltuunottoa myös kuluttajaelektroniikkansa puolella.
Applen elektroniikkaa valmistavat tällä hetkellä muun muassa Foxconn, Pegatron, Wistron, Flex ja Luxshare.
Lue myös: ”Kuin näkisit iPhonen ensimmäistä kertaa” – omenalogolla varustetusta sähköautosta tulossa totta?
Lähde: Automotive News Europe